Vrsta / Blues rock
Dodano Petak, 06 Veljača 2015
Edition date Srpanj 2014
Etiketa Croatia Records
Catalog Number CD 6057092
Tags M.O.R.T. Croatia Records

Niko - ne kao Kovač i njegov brat Robert također, ne kao Pulić, ne kao Kranjčar. Niko kao Nitko. Bezimeni. Numerirani. Predodređeni. Famozni kotačić u famoznom kapitalističko-fašističkom stroju koji melje. Bez duše, duha, vjere u bilo šta.

Osim jedinog boga - valutu.

Ovo je priča o njemu. Krik. Soundtrack života s dna kace. Rokenrol iz Sinja koji para uši kao malo tko posljednjih desetak i više godina kod nas, ako izuzmemo dinosaure Majke, odnosno Bareta kao živuću ikonu. Kada sam pisao recenziju njihovog prvog "polu-službenog" albuma "Vrhunsko dno", nisam krio zadovoljstvo. Bila je to ljubav na prvo slušanje. Drugi album kao i obično nakon svakog dobrog debija, predstavlja prekretnicu. Ili jesi ili nisi - pravi. Da odmah na početku skratimo priču i izostavimo onu već gotovo mantru za one koji prate bend: "pobjeda na Jelen Demofestu bla..bla..Croatia Records...bla..bla...Tango...bla...bla.." - M.O.R.T. jest pravi.

Zašto?

E to ću pokušati u narednih nekoliko kartica teksta pobliže objasniti.

Uspjeh (o kojem se još uvijek može govoriti pod navodnicima) ovog benda počiva na dva jaka potporna stupa. Prvi je vokal John, koji posjeduje prije svega karizmu, a nakon toga sve one osobine "rokenrol mučenika" koji se manifestiraju kroz mršavi i ispijeni lik nagrižen svim ovozemaljskim porocima i nedaćama. U njegovom liku, a ponajprije glasu, se vidi i osjeti - život. Onaj s ceste. Iz predgrađa. S margine. Daleko od šarenih i ušminkanih imitacija života koje nam reklame i izlozi u centru grada nude. Daleko od poze koju nam "rokenrol" zna nuditi kao muda pod bubrege (radni naslov: "Zašto ne vjerujem Damiru Trkulji?").

Druga jaka snaga na kojoj bend počiva je nesumnjivo ona instrumentalna/sviračka. Slični, a opet dovoljno autentični, iskreni, daleko od savršenstva ali - svoji. Ima tu svega od Alice in Chains, preko Električnog orgazma do, naravno, Majki. Zajedno s Johnom čine najperspektivniju rokenrol priču u Hrvata, njihova simbioza je korijen svega. Kada nisu "svoji" zvuče kao u pjesmi "Mak", jedinoj na albumu Odjel za žešće kojoj ja ne vidim mjesta na njemu. Ne uklapa se konceptom, zvuči isforsirano, plastično, kao nekakav surogat Atheist rapa. Neprepoznatljivo u odnosu na ostatak albuma.

A Odjel za žešće u svom punk/blues/rokenrol ludilu ne trpi mediokritetne priče te najbolje funkcionira u osobnim ispovjestima "duše s ožiljkom" kroz pjesme "Anđele čuvaru", "Problem", "Buka u glavi", "Nikotinska kriza" te onu koju bi Layne Staley da je živ otpjevao kao svoju - "Začaran". U ovom poretku na pamet mi pada i "Nibiru" s debija, za mene još uvijek najupečatljiviji moment M.O.R.T. -a kojeg moram spomenuti. Religijske konotacije u gorespomenutim numerama su neizbježna stavka i pretpostavljam dio habitusa sinova Sinja kao konzervativne sredine.

Ovozemaljske nedaće već spomenutog Nikoga, individualca koji se nevoljko pokorava čemeru i bezličju svakodnevnice uz neizostavni upitnik o smislu života koji ti nudi da budeš rob sistema, predstavljaju tematski drugi (žešći/punkerskiji) čin ovog albuma kroz pjesme "Rea" (koja neodoljivo podsjeća na Tenu Rak / Vlasta Popić !?), "Kodžo", "Špiljski čov'k", "Mel Gibson", aktualni singl "Meni se skače" te "Pas". Za sam kraj je ostavljen "radio edit" hit singla "Tango" (Besame mucho) koji se u nešto drugačijem obliku nalazi na albumu prvijencu. Pjesma koja je u mnogočemu zaslužna za širenje priče o bendu iz Sinja koji se sprema pokoroti blijedu i bezličnu rokenrol scenu kojom i danas dominiraju Cane i Bare, kao iz nekog vica.

Uglavnom, nakon ovog albuma, možda je vrijeme za neki "juriš" na Zagreb, na KSET gdje bi M.O.R.T uz Shewu i još poneki izdanak proključale sinjske scene, stavio konačni pečat na ono što već neko vrijeme tvrdim - ovo je najbolji rokenrol bend u Hrvatskoj danas. Točka.

Mihael Pinter

Hits 2437
M.O.R.T. Albumi Kronologija Tužna kocka » Tužna kocka