Žanr Biografija
Edition date Veljača 2010
Država Hrvatska / Kanada
Etiketa Naklada Ljevak
Edition details Prijevod: Sandra Palihnić / 400 stranica / Format: 14,8 cm x 23,2 cm / Meki uvez
Tags Leonard Cohen

Ususret toliko iščekivanom koncertu Leonarda Cohena u zagrebačkoj Areni, na hrvatskom su se tržištu gotovo istovremeno pojavile čak dvije biografije možda i najvećeg pjesnika među rokerima. Život i djelo slavnoga kanadskog meštra od riječi i nota svakako je zahvalno štivo i materijal za temeljito pročešljavanje, pa ipak ova mala "gužva" na policama naših knjižara ne znači da toga ima u izobilju. Cohen je svojim nestalnim duhom, te burnim ljubavnim i bogatim, ali i neujednačenim stvaralačkim životom ipak koliko-toliko prkosio i odolijevao biografima i raznoraznim piskaralima žednim pikanterija i velikih priča, a baš ova biografija napisana perom profesora engleske književnosti Ire B. Nadela, inače poznatog još i po biografijama Toma Stopparda, Ezre Pounda i Davida Mameta (sam izbor imena govori u prilog da nije puki senzacionalist i lovac na laku lovu), drži se prvom velikom, iscrpnom i značajnom knjigom o liku i djelu tvorca nezaboravnih "Suzanne", "Hallelujah", "Famous Blue Raincoat", "Bird on the Wire" i još tolikih klasika pisane i pjevane riječi. Prvi put objavljena 1996, kod nas je premijeru doživjela prije dvije godine, a ovo je drugo hrvatsko izdanje, koje je popratilo objavu najnovije Cohenove biografije "Hallelujah".

Sam po sebi svojevrsna enigma, Leonard Cohen je ponudio svom biografu zaista intrigantan materijal, zanimljiv, mislim, ne samo fanovima. Odrastao u imućnoj, uglednoj židovskoj obitelji u Montrealu, on zarana kao da je stršio iz tih okvira, pokazujući zanimanje za književnost, religiju i glazbu u daleko većoj mjeri nego što bi mu to porijeklo logički nametalo. Prateći svoga „glavnog junaka“ stopu po stopu, Nadel nam pruža fascinantan uvid u Cohenove najranije godine, gradeći mu lik baš kao u najboljem romanu. „Raznoliki stavovi“ su utoliko značajno i snažno štivo što prati podjednako Cohenovu intimu i sam rad, bez jačih naglasaka na ijednom od ta dva segmenta. Kako je imao na raspolaganju cijelu riznicu raznoraznih zapisa i korespodencije (biografija je autorizirana), te zahvalne sugovornike, posao je, uz pedantno pero, mogao biti obavljen uistinu na visokom nivou, kako ovakav zadatak i nalaže.

Otkrivamo tako Leonarda Cohena ne samo kao ženskara, već i kao nestabilnog, koliko i samouvjerenog čovjeka lomnih, koliko i izgrađenih načela. Njegova nemogućnost da se posve veže samo uz jednu ženu – što se lako može objasniti kao najobičnije ženskarenje, kad bismo bili skloni brzopotezno etiketirati – zapravo uopće nije u sukobu s njegovim i najnježnijim stihovima (mada je valjda svima jasno da je Cohenova ljubavna poezija sve samo ne jednoznačno pjevanje oda ljubavi), kao što burni procesi unutar same njegove glave i oko duhovne osi nisu mogli a da ne urode i proznim plodovima, dvama romanima iz šezdesetih („Omiljena igra“ i „Divni gubitnici“). Sam njegov ulazak u glazbene vode posebno je pak zanimljiv, kao i okolnosti uslijed kojih se sve to odvijalo. Od toga mjesta, „Raznoliki stavovi“ postaju mnogo poznatiji teren, onaj kojeg svi poznajemo kroz njegove albume. Međutim, time štivo nipošto ne postaje predvidljivo ili dosadno, jer autor ne dopušta tim konkretnim poglavljima da preuzmu ulogu glavnog pokretača „radnje“.

Kroz dugu i slojevitu priču o čovjeku, njegovom burnom duhovnom životu, unutarnjim borbama, te njegovom bogatom djelu dobivamo tako iznimnu biografiju koja će, ako joj se dade prilika, privući i čitatelje (dotad) nezainterseirane za Cohenov rad. Tim više što Nadel svom materijalu ne pristupa ni izbliza idolopoklonski. Njegovo seciranje velikog pjesnika i pjevača izvedeno je s dovoljno udaljenosti i dužne objektivnosti da čitatelj nema dojam da čita o nekakvom velikanu ili idolu tolikih generacija i persona na lepezi od Cavea do Buckleyja. Štoviše, čak se čini da je Cohen „na tapetu“ i da se sva eventualna opravdavanja prepuštaju samim čitateljima, bez trunke sugestivnosti.

Nazvana po Cohenovom albumu iz 1984, prateći Cohenov život kroz životne epizode, kao i kroz književni i glazbeni rad, Nadelova knjiga „Raznoliki stavovi“ sjajno je, informativno koliko i zabavno štivo, te odlična uvertira za nastup kultnog „zlatoglasnog“ pjesnika u Zagrebu ovoga ljeta.

Hits 2215