facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
SelfLess


Bookmark

Data

Released Travanj 2021
Format Albumi
Vrsta Alternative/Indie Rock / Contemporary Singer/Songwriter
Dodano Utorak, 20 Travanj 2021
Žanr Singer-Songwriter
Length 34:41
Broj diskova 1
Edition date Travanj 2021
Država Hrvatska
Etiketa Aquarius Records / DOP Records
Edition details Datum objave: 15. travnja 2021. / Producent: Milan Mijač / Mastering: Matej Zec
Tags Aquarius Records Dop Records Billie Joan

Review

Na moćnom kantautorskom valu koji je, ponudivši i svježinu i kvalitetu, zadnjih godina zapljusnuo našu glazbenu scenu, mlada splitska glazbenica Ivana Pezo pod scenskim imenom Billie Joan objavila je prije četiri godine opravdano zapažen prvijenac "Barren Land". Album koji je u ekonomičnom pakiranju ponudio jasnu sliku svoje potpisnice, jasan autorski koncept i osobni pečat usprkos jasnim ishodištima (Bob Dylan) i zahtjevnim recepturama (spoj akustične glazbene forme i pankerske žestine). "Barren Land" imao je i upečatljiv vizualni identitet i zaokruženi koncept, predstavio je izvođački snažan gard i ponudio novi dah svježine, friškine koja će oplemeniti bez obzira koliko ste i s koje pozicije shvatili ili zaista čuli nebrušeni lirski angažman ove iznimno zanimljive kantautorice.

"Selfless" (ili bi možda preciznije bilo napisati Self/Less) je trebao izaći još lani, ali pandemijska pošast izmijenila je stavke i dinamiku u mnogim planerima, pa tako i Ivaninim. Koliko je zbog toga album drugačiji od neke izvorne ideje, sada je (gotovo) nebitno, odnosno, o tome će najjasnije moći reći nešto sama potpisnica, ali ono što jest bitno je da dobivamo novi snažan album, glasan u svojim porukama i beskompromisan u svojoj poetici, artikulirano jezičav i taman onoliko udaljen od svoga prethodnika da bude pouzdan nastavak jednog stvaralačkog puta.

Mišancija ranih dilanovskih manira i pankerske poetike prenosi se tako i u novu zbirku, uz nužni i dužni upgrade: uvođenje električne gitare i bubnjeva, uz dodatak pozadinskih zvukova poput glasova s dječjeg igrališta, kiše ili pucnjeva, pritom nije tek puki makeover, već spretna nadogradnja zvučne slike. Ni to što će već u furioznoj "Different Way" na trenutak podsjetiti na PJ Harvey, i to iz vremena njezinog ranog remek-djela "Rid of Me", nije, kao ni Dylanov duh koji lebdi nad njezinim prvijencem, pokazatelj manjka originalnosti i kreativnosti, već prije nešto čak suprotno tome – Billie Joan je vrlo samosvjesna autorica silne pismene energije, već sada sposobna biti dio šire obitelji i mnogo starijih kolega autor(ic)a, gdje "pozajmice" nisu kopiranje nego prirodni tijek stvari, kreativnost u najplemenitijoj formi.

A ono što sama Ivana, odnosno, da ispoštujem scensko ime, Billie Joan opisuje kao uvid u "kidanje jednog dijela života da bi nastupio novi", pojašnjavajući time sam naslov albuma (dakle, ne selfless kao nesebičnost, već self-less kao osjećaj kad postaješ manje svoj), zbirka je direktnijih, refleksivnijih pjesama nego što su to bile izgrebane ljepotice s prvijenca, već i time, a ne samo stilskim obogaćenjima zvučne slike, punijih i kaloričnijih komada već prepoznatljivog rukopisa. Pjevanje je i dalje na rubu prkosa i inata, kao da joj ponestaje slogova u najvažnijim trenutcima, a zapravo (opet) poput Dylanovih glasovnih manira, osobito tijekom najintenzivnijeg mu razdoblja rada, nešto poput bacanja rukavice. Možda djelomično i manirizam, ali savršeno uklopljen u ono što, o čemu i kako Billie Joan pjeva.

A "tired of keeping quiet, still too old to yell ryatts" (kako kazuje u "Maybe"), ona progovara o svom, mom i tvom susjedstvu kroz jedine naočale s kojima raspolaže, pri čemu njezin stih sjajno balansira između ulične poezije i brzopoteznih škrabotina. Engleski je, da, i dalje jezik kojim se izražava, što po običaju ne želim ni kritizirati ni hvaliti; s obzirom na glazbeni idiom u kojem se kreće, to se za Billie Joan čini čak logičnijim izborom, a i taj odmak od naglašenije hrvatskog present tensea (da se sad i ja poslužim engleskim) možemo uzeti i kao stilsku figuru. "I can't change my temper, I can't change what's within", reći će u naslovnoj pjesmi i to će se činiti kao stilska, koliko i tematska vodilja albuma. Koristeći se i religijskim motivima – u pjesmama "The Preacher", "Different Way", "Judas", pa i u "Little Jimmy" – ona prije svega reži, potaknuta onim lošim, pa i zlim što vidi oko sebe, stavljajući bunt ispred traženja smisla, ljudsku pravdu prije apstraktne joj Božje. Zato će i "malom Šimi", kako je u spotu preimenovala "Little Jimmyja", poručiti da možda proba obratiti se đavlu kad mu je već Bog udijelio "rotten cards", a propovjednik iz "The Preacher", kojeg, u njegovim grijesima vidi kao tihog ubojicu (tema kojoj se zapravo vraća nakon "Oh, My Dear Reverend" s prethodnog albuma), ponukat će je da Boga vidi isključivo u vlastitoj nam savjesti i milosti.

Uistinu, sve je na "Selfless" prizemljeno na asfalt i beton, osuđeno na nas same i na svagdan kojeg smo sami pomogli kreirati. To je najiskrenije polazište koje nam Billie Joan – ili da sada kažem, Ivana – može u datom trenutku ponuditi. I tu je snaga njezinog pisma: ne u ideološkom ili bilo kojem drugom predznaku, ne u znanju ili neznanju, već u autentičnosti govornice s koje zbori. A zbori izravno i neuljepšano, a opet ne bez metrike u svojoj estetici i ne bez osjećaja za onog tko je može ili bar na trenutak poželi čuti. Ivanin drugi album glazba je koja se urezuje, ali ne iz hira ili sa samodopadnošću; glazba koja nije umiljata, ali nije ni narcisoidno divlja. Glazba je to divnog, kreativnog bića koje se svojim talentom služi baš najbolje što u ovom trenutku zna, što je sasvim dovoljno da svaki novi korak bude drugačiji, još plemenitiji ("Looking forward to never feeling fear", reći će u "Maybe"). Mudriji, možda i posve preobražen – to, uostalom na najljepši način svjedoči i put njezina neskrivena uzora nedavno (pa možda čak i zbog toga) nagrađenog prestižnom Nobelovom nagradom.

 

Toni Matošin

Hits 391
Barren Land « Barren Land Billie Joan Albumi Kronologija

Posljednje predstavljeni jazz albumi

Posljednja 102 albuma