A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Siječanj 2011
Format Albumi
Vrsta Industrial rock / Alternative/Indie Rock / Alternative Pop/Rock / Indie Folk / Alternative Singer/Songwriter
Dodano Srijeda, 25 Svibanj 2011
Žanr Pop-Rock
Length 51:42
Broj diskova 1
Edition date 2011
Država SAD
Etiketa Warner bros.
Catalog Number 526280
Edition details Datum objave: 25. 1. 2011.; Produkcija: Brian Deck
Tags

Review

Iron & Wine su kao što, pretpostavljam, većina vas već zna, glavom i dugom, gustom trademark bradom, američki kantautor Sam Beam i stalno promjenjiva postava glazbenika koji mu asistiraju u realizaciji ideja i ponekad ga prate na turnejama. Jonathan Poneman, suvlasnik Sub Popa, otkrio je Sama dok je još snimao na četiri kanala u svojoj sobi. Tražio je od njega da mu pošalje nešto materijala, dobio je dva kompletna albuma koja je tada 27-godišnji Sam samostalno napisao, odsvirao i producirao. Rezultat je bio The Creek Drank The Cradle, koji nas je sve osvojio 2002. Od tada, pod imenom Iron & Wine nije izdano ništa što je moglo uzdrmati tu ljubav na prvi pogled. (Točnije, njen sonični ekvivalent, ako ćemo biti cjepidlake.)

Za one koji nisu bili u toku, Iron & Wine su se u međuvremeno podosta udaljili od tih početaka. Iako neki možda žale za onim izrazito lo-fi, intimnim, predivnim folk pjesmama koje je Sam stvarao samo uz pomoć svog jedinstvenog glasa i žičanog instrumenta po izboru, mora se priznati da je zaista izvrsno iskoristio i prihvatio sve prednosti modernog glazbenog studija i suradnje sa session glazbenicima. Svakim sljedećim albumom njegova glazba postajala je sve šarolikija, bogatija, ambicioznija. Ako je In The Reins, EP suradnje s Calexicom iz 2005., bio Iron & Wine u Technicoloru, sad su već u 3D i na Blu-rayu. Uz pomoć folk kompasa Sam nas je ovoga puta odlučio provesti kroz lagane funk, soul i pop krajolike američke glazbene prošlosti, a putem je, u manjim dozama, okrznuo i blues, jazz i alt-country spomenike. Njegove prepoznatljive akustične dionice ovoga puta obogaćene su ne samo električnim gitarama i sintesajzerima, već i cijelom artiljerijom truba, saksofona, flauta i, zašto ne, tu i tamo i afričkim bubnjevima i finom, suptilnom elektronikom. Naravno, potreban je genije da bi se sve to uspjelo uklopiti u prirodnu, neforsiranu, uravnoteženu i pristupačno nijansiranu cjelinu. E pa, Sam je taj genije.

Toliko novosti i dodataka za svakog umjetnika može predstavljati zamku u kojoj će izgubiti svoju individualnost i izvornost, ono zbog čega smo ga isprva zavoljeli. No, i kad vam se učini da ovo uopće ne zvuči kao Iron & Wine koji poznajemo, shvatit ćete da to zapravo ne može biti nitko drugi. Ono primarno, originalno je još uvijek netaknuto - lagane, proznačne, jednostavne, nezaboravne melodije, savršeno aranžirane back-vokalne harmonije i topao i sugestivan Samov vokal. I zadnje, ali vjerojatno i najvažnije, njegova jedinstvena poetika, kojom se nikada, pa ni na ovome albumu, ne boji prošetati kroz teške i velike teme poput ljubavi, boli, sreće, uspomena, gubitka, prolaznosti, slobode, pravde, humanosti, iako će ih ljepota jezika, suosjećajnost i suptilni humor u njegovim riječima učiniti tako laganima. Njegove pjesme i dalje nemaju ni neko određeno vrijeme ni mjesto radnje, jer opisuje pejzaže ljudske duše koje je nemoguće staviti u takve okvire. Sve je obavijeno tankim velom kriptike, a dešifriranje će od vas tražiti da pronađete neki svoj vlastiti kamen iz Rosette, ključ prilagođen vašim iskustvima i osjećajima.

Kandidata za najbolju pjesmu ima koliko hoćete. Na politički nabijenom Shepard's Dog Sam nije uspio izbaciti iz sebe svo razočaranje onim što radimo od svijeta u kojem živimo. Rezultat su upozoravajuća Monkeys Uptown, sa funkoidnom bas-linijom i uznemiravajućim synthovima prošaranim finim elektronskim detaljima, te možda najčudnija i najneočekivanija pjesma Samove karijere, psihodelična Rabbit Will Run, koja je basna koliko je to i Orwellova Životinjska farma. Walking Far From Home puna je opipljive nostalgije i žudnje, a Your Fake Name Is Good Enough For Me dramatičan i impresivan 7-minutni ep o dualnoj prirodi ljudske vrste, sposobne istovremeno za ono najljepše i najodvratnije. Tu je i prekrasan, standardni Iron & Wine akustik Tree By The River, Samova posveta nekoj bivšoj, možda prvoj ljubavi:

Now I'm asleep in a car
I mean the world to a parted-mouth girl
A pretty pair of blue-eyed birds
"Time isn't kind or unkind," you liked to say
But I wonder to who
And what it is you're saying today
.

Uza sve to, osobno bih ipak izabrala hipnotičku bonus pjesmu Black Candle, koja ovo deluxe izdanje čini itekako isplativim.

Prije nekoliko godina Iron & Wine su me svojom Passing Afternoon po prvi puta natjerali da se pozabavim botanikom, koja mi inače i nije posebno zanimljiva sama po sebi. No, cvijet koji je lajt-motiv te pjesme identificirala sam najprije pomoću enciklopedije, a kasnije ga i pronašla uživo uz cestu kojom često prolazim. Razlog? Nisam htjela propustiti nijedan detalj, jer su upravo takvi detalji najljepši dio provođenja vremena u Iron & Wine svijetu. Uopće se ne čudim da su ponovno uspjeli napraviti album izuzetne ljepote, čije ćete detalje postepeno otkrivati, koji će vas progoniti i u kojima ćete uživati ponovno i ponovno. Kapa dolje Samu i njegovoj bradi, nadam se da je nikad neće obrijati, da mu se slučajno ne dogodi ono što se dogodilo Samsonu. Što se tiče prijelaza na Warner Bros. Records za sjevernoameričko tržište, major label sellout? Nema tu toga nigdje.

Danaja Glavičić

Hits 1442
Kiss Each Other Clean « Kiss Each Other Clean Iron & Wine Albumi Kronologija

Posljednje predstavljeni jazz albumi

Posljednja 102

Izvještaji



freekind. nastupile u Vintage Industrial Baru


Depeche Mode emotivno i snažno u Budimpešti


Galerija fotografija: Billie Joan, Boebeck i I Love You Honey Bunny


Đubrivo + Iron Kingdom


KODO bubnjari protutnjali Lisinskim


Održano treće izdanje "Vintage Rock Sessionsa"


Rijeke pravde: Jura & Film u Tvornici


Večer u Tvornici kulture uz “The Quarantinos”


Riblja čorba u sportskoj dvorani Brežice


Ida Prester u Tvornici


CHUI u Vintage Industrialu


Dvostruko glazbeno slavlje


Taake supp. Nordjevel i Theotoxin - Crnometalni Dan očeva


Peperton Fest u Močvari najavio neke nove početke


Psytrance spektakl u Željezničaru


Ante Jeličić Quintet nastupio u Providurovoj Palači u Zadru


Večer fada u Hrvatskom domu u Splitu


Mašinko + nabod! i IDEM u Tvornici Kulture - trijumf punka


Pocket Palma i Jymenik nastupili u Tvornici Kulture


Galerija fotografija: Sjena & Zerc u Križevcima