facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #
Tko je ubio Johna Lennona?

Bookmark

Data

Released 2020
Format Knjiga
Vrsta Biografija
Dodano Petak, 23 Listopad 2020
Žanr Biografija
Edition date 2020
Država Hrvatska
Etiketa Rockmark
Catalog Number 9789538292095
Edition details Meki uvez / 392 stranice / Prijevod: Stjepan Vrečko
Tags Lesley Ann Jones John Lennon The Beatles

Review

Mnogi ih – s nemalo argumenata – već desetljećima drže najvećima i najznačajnijima, istinskim unikatom u povijesti popularne kulture i sa svim time bih se i ja osobno, u većoj ili manjoj mjeri, mogao složiti, no svih godina koliko ih slušam (i volim) nameće mi se odnekud ispod površine, između redaka i nota, jedan posve drugačiji epitet kad su u pitanju The Beatles. Naime, u toj velikoj priči o talentu i uspjehu, o popularnosti i stvaralačkom dometu nestvarnih razmjera, neprestano (mi) iskače gruba koliko i neizoštrena tragična crta. Jer, kako su se i s kolikim posljedicama s tako oštrim uzletom u sam vrh tadašnje glazbene, ali i općenito kulturne scene, mogli nositi netom punoljetni dječarci, svaki sa svojom pričom, svaki sa svojim ranama i ciljevima? I koliko nam glasno njihov razlaz, odnosno, sve okolnosti vezane uz taj neprežaljeni, ali po svemu neminovan kraj velike, kratke priče, govori o toj tužnijoj strani liverpulskog glazbenog čuda?

John, Paul, George i Ringo vlasnici su jedne od najimpozantnijih pjesmarica u povijesti popularne glazbe, svaki od njih sa svojom ulogom i prepoznatljivim karakterom, ali u toj kreativno-izvođačkoj fuziji jedinstven organizam. Da je taj organizam već na pola puta svoga (zajedničkog) životnog vijeka počeo patiti i grcati u neskladu vidjelo se samo u teksturi njihove glazbe, ali ne i kvaliteti. Naprotiv, slavni dvostruki "bijeli album" bio je glomazni dokument jednog burnog raskola, ali u tom svom megalomanski rastresitom materijalu i svojevrsni kreativni trijumf, remek-djelo koje je samo potvrdilo čaroliju koja je stvorila Beatlese i utrla put legendi.

Knjiga novinarke i spisateljice Lesley-Ann Jones, "Tko je ubio Johna Lennona?", kako sam naslov sugerira, fokusira se na lik Johna Lennona, uglavnom viđenog i shvaćenog kao "glavnog" Beatlea, a svakako najbuntovnijeg i najeksponiranijeg među njima, dok njezin podnaslov "Životi, ljubavi i smrti najveće rock zvijezde" pojašnjava kako, naravno, nije u pitanju ni priča o Lennonovom ubojici niti ulazak u područje teorija zavjere kakve se inače nižu kad je riječ o sličnim tragedijama slavnih. Ne, još posve svježa biografija, koja je u hrvatskom prijevodu osvanula paralelno s britanskim izvornikom, autoričin je zaron u lik, osobine i sudbinu čovjeka koji je bio sve samo ne jednostavan i običan čovjek, ali ni mitski lik dostojan slijepog obožavanja. Četrdeset godina nakon Lennonove smrti, pedeset nakon razlaza Beatlesa, šezdeset nakon njihova osnutka i osamdeset nakon protagonistova rođenja, knjiga Lesley-Ann Jones dolazi poput biografskog filma prenesena na format knjige.

Naime, autorica prilično jednostavnim stilom i pitkom naracijom vodi svoga čitatelja kroz životne epizode Johna Lennona bez da se detaljnije osvrće na njegovu glazbu. "Tko je ubio Johna Lennona?" prije svega je light studija osobnosti, pri čemu ovo "light" koristim ne kao kritiku, već da istaknem lakoću kojom je Lesley-Ann Jones iznijela priču bez suvišne mitomanije i žutila. Koristeći se brojnim intervjuima i bogatom građom, ona pripovijeda priču o mladiću trajno obilježenom teškim djetinjstvom u kojem je majka bila poput povremenog posjetitelja, a otac potpuna nepoznanica, o inteligentnom zanesenjaku kojem je ta ista inteligencija ucijepila snažnu dozu oholosti koje se nije otarasio ni u najpoznijim danima, o nasilniku koliko i žrtvi nasilja, o glazbeniku koji je na svoj način prezirao tu istu glazbu i čiji je prijezir i dokrajčio same Beatlese. Autorica se pritom, iako osjetno naklonjena svom protagonistu, ne ustručava zalaziti u samo crnilo njegove priče, iznoseći na svjetlo dana ne junaka nego talentom i inteligencijom bogata čovjeka koji se svojim darovima poigravao, pri čemu je svima koji su ga voljeli uzvraćao onako kako su njemu uzvraćali u najranijim godinama oni koje je on volio ili trebao. Sve upitne epizode pritom su stavljene u pravi okvir i kontekst, uz jasan odmak, zbog čega sama naracija povremeno skakuće i napušta krutu linearnost, što je, bar nama koje više zanima glazba, poglavito ona Beatlesa, na trenutke frustrirajuće, ali se u konačnici ipak pokazalo dobrim rješenjem i bitnim čimbenikom dinamičnosti same knjige.

Priznajem da nikad nisam bio osobito naklonjen Johnu Lennonu i da mi se počesto činio napuhanom veličinom i prilično blijedim samostalnim glazbenikom (ako je to uz jaku osobnost i nametljivu koliko i šuplju umjetničku pretencioznost Yoko Ono ikad uistinu uspijevao biti), ali čarolija koja je stalno tinjala pod tim glasovitim tandemskim potpisom Lennon / McCartney fascinirala me do razine fanovskog obožavanja. Način na koji su se ta dva stvaralačka karaktera i po mnogočemu suprotna ega nadopunjavala ostaje jedna od najljepših priča popularne kulture, baš kao što se njezina tragičnost provlači kroz njezine najfinije pore da bi svoje domete nastavila pokazivati godinama nakon razlaza slavnog dvojca. "Tko je ubio Johna Lennona?" zalazi ispod te čarolije i secira je bez da propovijeda, zaobilazi sentimentalnost, ali ne postaje njezina suprotnost, ne zalazi u pretencioznost, ali cilja daleko. I, što je najvažnije, lakim potezima nijansira onu tragičnost koju sam spomenuo na samom početku.

Posebnu notu i težinu knjizi daju dodatci poput galerije fotografija, iscrpne vremenske crte (koja prati ne samo Lennona, već i sve aktere "priče" pa i šira zbivanja), opširnih napomena uz poglavlja knjige, izbora citata i pregleda diskografije, a za kraj je ostavljen i autoričin odabir najdražih pjesama iz bendovskog i samostalnog opusa. Sve u svemu, vrlo vrijedna knjiga u moru literature o Beatlesima.

 

Toni Matošin

Hits 157

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42