facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Rujan 1973
Format Albumi
Vrsta / Rock and roll / Contemporary Pop/Rock / Album Rock
Dodano Nedjelja, 02 Studeni 2014
Žanr Rock
Length 46:47
Broj diskova 1
Edition date Rujan 1973
Država SAD
Etiketa Columbia
Catalog Number KC 32432
Edition details Objavljeno: 11.9.1973.; produkcija: Mike Appel i Jim Cretecos; snimano: svibanj - rujan 1973. 914 Sound Studios (Blauvelt, New York)Jim Cretecos i Mike Appel; snimano:
Tags Columbia Bruce Springsteen Mike Appel Jim Cretecos

Review

  • Iako se prvijenac "Greetings from Asbury Park, N.J." na razvalinama neodlučnih i škrtih producentskih zahvata pokazao komercijalnim promašajem i razočarenjem za svoje mecene, kvaliteta samog Springsteenovog rukopisa te žar i energija koji su od njegovih koncertnih nastupa činili punokrvne rock-fešte, stvorila su solidnu bazu očaranih i optimističnih ušiju. Columbijin mačor John Hammond, odavno na glasu kao netko s posebnim njuhom za talente (može li mu se svijet dovoljno zahvaliti na Dylanu?), doveo se u poziciju igrača koje je možda nagrizlo vrijeme i novi trendovi, ali nije prestao vjerovati u mladog kantautora iz New Jerseya (problem je jedino bio u tome što ga je vidio isključivo kao kantautora, dakle, bez rock 'n' roll benda iza sebe); menadžer i producent Mike Appel uložio je previše da bi olako odustao od svog "životnog projekta", što je tjerao na stepenicu više svojom prgavom naravi; Springsteen je pak samo nastavio raditi, istovremeno poljuljan u misiji a samouvjeren u onom što konkretno radi i izvlači iz svojih instrumenata i benda. "The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle" začet je a da mu se prethodnik nije ni ohladio na policama trgovina.

    Na žalost, usputne boljke koje su naštetile inače vrlo dobrom "Greetings from Asbury Park, N.J." nastavile su pratiti i novi album. Tako je, što svjesno, što nesvjesno, sabotiran još jedan Springsteenov izlazak na svjetlo šire američke pozornice. Naime, producentski se dio posla nastavio odvijati po više-manje istim principima i u low cost okvirima, a Columbia kao da nije ni htjela da se ploča proda, ostavivši je praktički bez promocije i prave podrške, baš kao da je u pitanju neželjeno dijete. No, kao što to najčešće biva, snaga samog talenta i autorska upornost dali su priči dovoljno potiska da odvali dalje pa makar i bez gromoglasnih aplauza i fanfara. Gotovo posve otresavši folk-manirizme i kantautorski gard koje ionako nije želio, Springsteen je upregnuo bend i skupa s odabranim momcima održao svoju prvu pravu lekciju iz rock 'n' rolla.

    "Na drugom sam albumu polagano počeo shvaćati tko sam i gdje želim biti, kao da sam izlazio iz sjene različitih utjecaja i pokušavao biti ja", rekao je sam Springsteen i "The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle" uistinu tako zvuči. Okolnost da dolazi iz "selendre" i da nije imao ni osnova, a srećom ni želje da se uklapa u bilo kakvu scenu, nastavila se pokazivati kao prednost; on tako nije upao u zamku da zabrije na boemštinu kakvom su se voljeli kititi rock-poete toga vremena, a nisu mu bliski bili ni netom stasali klišeji progresivnoga rocka i općenito pompoznost i sve naglašenija pretencioznost rock-zvijezda sedamdesetih. Springsteenova glazba mogla je, nakon odustajanja od folkerskih receptura, prodisati baš onim entuzijazmom i srčano naivnim idealizmom kojima je hranio svoju poetiku. Zato je novi album bio tako oduševljen kako klasičnim rockom, tako i soulom i rhythm & bluesom, zajedno zapakiranim u derivat kratke povijesti popularne glazbe koji je uspio progovoriti vlastitim autentičnim jezikom.

    A nije htio ni u čemu sebi olakšavati, pa se tako album sastoji od tek sedam pjesama od kojih nijedna ne traje kraće od 4 i pol minute, što se smatralo predugom minutažom za standardne radio-postaje i format idealnog singla. Ali zato "4th of July, Asbury Park (Sandy)" zvuči tako melodramatski sjajno, napokon posve razrađeno (sve ono što na prvijencu nije uspio s "Mary Queen of Arkansas") i poslagano u savršenu baladu iz života s ulice, ponovno s cijelom galerijom živopisnih likova. Zato razigrana, baš kao za koncerte pravljena "Kitty's Back" ne zvuči kao da uistinu traje sedam minuta, a mišancija rocka, soula i funka "The E Street Shuffle" djeluje tako neodoljivo… pa, jednostavno zabavno.

    No, druga strana albuma, odnosno, zadnje tri pjesme, ono je što je zacementiralo album u svim relevantnijim antologijama rocka sedamdesetih. Tri pjesme epske po dužini, ali s tekstovima koncentriranijim i ekonomičnijim od onih na prvom albumu, dale su prvoj polovici što je razigrala svako uho koje im je dalo pozornosti potrebnu dozu drame za koju je 23-ogodišnji Springsteen bio više nego sposoban. "Incident on 57th Street" svojom pričom o ljubavi i iskušenju ni na trenutak ne odlazi u nepotrebni romantizam niti manirizam – bend svira punim pogonom, isprepliću se orgulje i gitare, a stihovi su dodatno uvjerljivi zahvaljujući vokalu koji je razvalio sve sumnje već u "Sandy" ako ne i ranije, u "It's Hard to Be a Saint in the City". Kad ovaj ples rokerski odigra sve svoje naklone, od "Romea i Julije" do "Priče sa zapadne strane", nakupljena energija klizne u dugogodišnji koncertni favorit Springsteena i ekipe, "Rosalitu", furiozni ples svih žanrovskih i podžanrovskih utjecaja skupljenih i s onih ploča kojima je (pre)brzo zaprijetio zaborav. Iako joj se može zamjeriti predvidljivost same "priče" (otprilike, djevojci roditelji ne odobravaju vezu s momkom jer je roker pa joj on dolazi pod balkon i urla da se oslobodi), iskrena energičnost izvedbe neće vas samo razoružati, već će svemu dati opravdanje i pravu boju (nije čudo što je pjesma godinama služila kao završnica svakom koncertu). Završetak s još jednom melodramom, "New York City Serenade", zaokružit će ovaj maestralni triptih na istovremeno profinjen i rokerski sirov način, privlačeći vas glasovirom a potom vas zapljusnuvši gitarama, sa Springsteenom u najboljoj vokalnoj maniri, toliko sugestivnoj da su mu prikrpali i usporedbe s Vanom Morrisonom.

    Ne, nije "The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle" savršen album, ali je remek-djelo, prvo u Springsteenovoj karijeri kojoj takvih naljepnica nikada nije manjkalo. Da, naći ćete tehničkih nedostataka i pojedinih nedovoljno sazrelih rješenja, osobito na prvoj strani ploče (izuzev savršene, uistinu savršene "Sandy"), ali slike, emocije, miris i boje koje će vam album u cjelini prenijeti ono je što ga čini trajnim i neodoljivim. Taj rani Bossov dragulj možda je tek naznačio puni potencijal svoga autora, bar kad je o publici riječ, ali združen s njegovim nastupima koji su već tada, od samih početaka, bili maratonske fešte idealističnog rock 'n' rolla, usprkos marketinškoj sabotaži vlastite diskografske kuće, bio je dovoljan da izazove onu čuvenu rečenicu – "Vidio sam budućnost rock 'n' rolla i ime joj je Bruce Springsteen" – koju je izrekao poznati rock-kritičar i producent John Landau i koja je ostala jedna od najcitiranijih u žurnalima popularne kulture, ne samo zbog svoje sočnosti, već i zbog toga što se pokazala posve istinitom.

    Toni Matošin

Hits 1744
Greetings from Asbury Park, N.J. « Greetings from Asbury Park, N.J. Bruce Springsteen Albumi Kronologija Born To Run » Born To Run

Posljednje recenzirano - Jazz

Posljednje recenzirano - 42