Intervjui
Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

Letu Stuke 1

Ovogodišnji Record Store Day Letu štuke obilježili su kompilacijom najvećih hitova. Nakon tri objavljena albuma, odlučili su obilježiti jedno poglavlje u uspješnoj karijeri i otvoriti novo. Što pripremaju u budućnosti, zašto je današnji svijet pun nepravde, koja je poveznica između Tesle i Štulića te zašto bi nuklearni rat bio idealno rješenje za sve probleme otkrio nam je pjevač Dino Šaran.

 

Novi album je vani.
Kompilacijski album. Sviđa mi se sve kako je sve napravljeno na njemu. I omot i sve, trebali smo napraviti presjek karijere pa da krenemo dalje.

Tri albuma i već best-of?
Ispalo je i previše pjesama sa samo tri albuma. Birali smo dosta dugo. Na osnovu YouTubea, na osnovu rezultata na internetu i na osnovu osobnog doživljaja. Na kraju smo dali uredništvu u Menartu da odluči.

Znači da gledate YouTube kao nešto relevantno?
Opus Letu štuke je specifičan. Mi nemamo neki odnos prije pjesmama da znamo što se dešava. Znam što na koncertu ide na kraju, to su najveći hitovi. Nismo htjeli da na album dođu slične pjesme.

Koliko vam je bitna estetika?
Važna nam je i estetika i ljepota. Čak više nego energija. No, danas su se stvari promijenile, izgleda da je energija ipak važnija. Čak sirova energija, sirova snaga, pa nije bitna ta ljepota. Satkani smo od energije, energija je svugdje oko nas, ali to nije slučaj s ljepotom. Ljepota je nešto što je danas elitno.

Nije li ljepota u očima promatrača?
Da, to je točno, ali svatko ima svoju istinu. Sad je pitanje koliko je to relevantno.

Koliko je relevantna ljepota koja se danas nameće kao standardna?
Ja sam mislio na unutarnju ljepotu, ne na vanjsku. Vanjsku je lako postići. Malo plastične kirurgije, malo photoshopa i sve je to.

Kako prenosite energiju na publiku? Imate li određene pripreme?
To dođe spontano. Ne volim folirati, čak i ako je energija malo lelujava, da mi nije dan za koncert, onda se čovjek treba malo više potruditi. Inače sve to ide spontano.

Dino Saran 1

Na koje pjesme publika najbolje reagira, osim najvećih hitova?
Reagira manje-više na sve. To je ujednačen materijal. Sada kada preslušam sva tri albuma nema nekih ogromnih oscilacija. Između boljih i gorih pjesama, sve su dobre, ali neke su malo više privlačne široj publici.

Kada radite pjesme, radite li ih ciljano za širu publiku ili?
Ne, nikada ne radimo ništa ciljano, nema kalkulacije.

Kako nastaju pjesme, kako ide taj proces?
Taj proces je teško opisati. Ove najbolje pjesme se pišu najkraće. One nastaju za pet do deset minuta. Ove malo lošije, one se pišu dulje. To je ta neka metoda, mislim da je to tako i kod drugih. Ili imaš talenat ili nemaš. Ili imaš razlog za pisati pjesmu ili nemaš.

Što se desi kada ne napišeš ništa u duljem razdoblju?
Ne, uvijek se nešto vrti. U glavi se uvijek nešto kuha, uvijek nešto ima. Samo je pitanje kada ću to izbaciti kao finalno. "Mjesto za dvoje" nastala je za pet minuta. Sistem je da u pravilo prvo nastane glazba, neka tema na koju gradim tekst. Tekstovi su mi još uvijek bitna stavka.

Mislite li da danas ima dovoljno socijalno angažiranih pjesama?
Mislim da je danas socijalna angažiranost pitanje marketinga. Svijet je pun nepravde. Ljudi žele čuti nešto što je protiv nepravde. Nova generacija autora to koristi u promotivne svrhe. Lakše je pjevati o socijalnoj tematici nego iskrene, dubinske ljubavne pjesme. Teško je pjevati o intimi. Imamo mreže, imamo profile, svatko se želi predstaviti u što boljem izdanju. Tako da mislim da je danas teže pisati u intimi. Vidio sam jedan status na Facebooku: "Dođe mi da budem iskren svaki dan, ali nemam prema kome." To dovoljno govori. Pjesme bi zapravo trebale biti duh određenog vremena u kojem su nastale. Svako vrijeme nosi svoje, tako da se i pjesme mijenjaju, ako ima neke umjetničke savjesti.

Letu Stuke RSD

Počeli ste s radom u osamdesetima, sada ste objavljivali albume. Koje su se promjene dogodile u međuvremenu?
To je jedna mala greška koja nas stalno prati u PR-u. Od starog benda iz osamdesetih ostalo je samo ime. Sve smo napravili od 2004. do danas. Malo ima iz tog vremena. Prekinuo nas je rat, sve smo stopirali i sačekali neko bolje vrijeme i ono je došlo.

Što vas inspirira?
Sve me inspirira, i gradovi i ljudi, ponajviše ljudi.

Koja vrsta ljudi?
Svi. I dobri i zli. Čak su nekad zli interesantniji.

Treba li ukazati na njih ili?
Ne treba to moralizirati sada, kao kod Dylana. Meni je "Like A Rolling Stone" jedna od najboljih pjesama svih vremena. Volim katarze kod ljudi, pretvaranje iz lošeg u dobro. Uvijek je tako najljepše. Religijski je; prema učenju religija to nekako ima smisla.

Sljedeći album je li u nastanku?
Je, budući da je ova kompilacija presjek onoga što smo do sada radili, sljedeći album bude drugačiji. Dosta je zreliji, mogu reći da će biti raznovrstan album, s raznim žanrovima i temama. Neće biti tema kao što je politika, niti će biti direktno ljubavnih tema, više će biti filozofski.

Kako se Tesla našao u vašoj pjesmi i na omotu?
Kada sam pisao tu pjesmi paralelno sam čitao biografiju Tesle i Johnnyja Štulića. Našao sam paralelu i u pogledima i u izrazu lica. To su ljudi koji se nikad nisu htjeli odreći svojih ideja i koji su posvetili svoj život svojim idejama. Ovo je bezidejno vrijeme, bez humanosti, nema humanih ideja. To su biznis ideje, vezane za ambiciju, egzistenciju i afirmaciju. A Tesla i Štulić su imali više od toga. Tako da je to posveta njima i svim ljudima koji su posvetili život svojoj ideji.

Je li dobra potpuna posvećenost vlastitim idejama? Krene li to kasnije u neke sfere ludosti?
Johnnyjeva ideja je izdana, a i Teslina. S time da Tesla nema ideju da se buni preko medija. To je jedina razlika između njih. Tko zna što bi sad Tesla radio. Možda bi sada gorile sve instalacije, možda bi to namjerno radio baš kao što Johnny pokušava uništiti svoj portfolio i maknuti to od ljudi da to zaborave. Ljudi baš i nisu dobri, kako pjeva Nick Cave. Nažalost, nisu. Zavidni su, uplašeni, opsjednuti svim egom. Kako Nitszche kaže da nema razuma, da je razum obrnuto proporcionalan taštini. Ovo vrijeme to dokazuje. Premalo je razuma, previše taštine.

Postoji li izlaz iz toga?
Mislim da je to nuklearni rat. Da dođe do restarta. Ljudima treba neko veliko sranje da shvate gdje su i dokle su. Da se konačno okrenu sebi. Mislim da je tome dosta doprinio napredak tehnologije. Ljudi komuniciraju putem raznih uređaja.

Ako se dogodi takav restart, civilizacija bi mogla nestati pa bi opet moglo krenuti u drugim smjerovima koji ne bi trebali nužno biti bolji.
Komunikacija je bitna. Direktna, ljudska komunikacija. To je jedini način da se čovjek vrati sebe. A da bi se to uspostavilo treba nestati tehnologije.

Mogu li danas glazbenici funkcionirati bez tehnologije?
Ako su mogli nekad, mogu i danas. Uspjeh nije mjerilo stvari. Ovo je vrijeme copy-pastea, randoma, shortcuta, randoma. Skip je nedostatak strpljenja, random je neusmjerenja, shortcut je da ljudi biraju što misle da ih najmanje košta. Sve je da se dođe do egzistencije i afirmacije na što lakši način, instantno i bezbolno. A što je bezbolno je besmisleno.

Hoće li to teme novih pjesama?
Bit će. Radni naslov je albuma je "Topla voda". Ovo je vrijeme tople vode. Pogledajte samo komentare na Facebooku, te statuse. To su bojleri i bojleri tople vode. Narod voli da misli da razumije, ali nije bitno razumije li. Bitno je da samo ima taj osjećaj da razumije.

Kad će se novi album naći u prodaji?
Najvjerojatnije jedanaesti mjesec, ali mislim da ćemo prije toga objaviti dva-tri singla. Vidjet ćemo. Prvi singl izlazi u šestom ili sedmom mjesecu.



Izvještaji



Dalmatinsko jugo i akustična Vlatkova rapsodija


freekind. nastupile u Vintage Industrial Baru


Depeche Mode emotivno i snažno u Budimpešti


Galerija fotografija: Billie Joan, Boebeck i I Love You Honey Bunny


Đubrivo + Iron Kingdom


KODO bubnjari protutnjali Lisinskim


Održano treće izdanje "Vintage Rock Sessionsa"


Rijeke pravde: Jura & Film u Tvornici


Večer u Tvornici kulture uz “The Quarantinos”


Riblja čorba u sportskoj dvorani Brežice


Ida Prester u Tvornici


CHUI u Vintage Industrialu


Dvostruko glazbeno slavlje


Taake supp. Nordjevel i Theotoxin - Crnometalni Dan očeva


Peperton Fest u Močvari najavio neke nove početke


Psytrance spektakl u Željezničaru


Ante Jeličić Quintet nastupio u Providurovoj Palači u Zadru


Večer fada u Hrvatskom domu u Splitu


Mašinko + nabod! i IDEM u Tvornici Kulture - trijumf punka


Pocket Palma i Jymenik nastupili u Tvornici Kulture