Izvještaji

facebook
Twitter
Instagram

SoundGuardian

DSC 2205

Nije moglo biti boljeg trenutka od te savršeno ugođene kasnojesenje večeri u studenom za slušanje koncerta mladog i nagrađivanog islandskog skladatelja Ólafura Arnaldsa. U izuzetno kratkom vremenu, već na prvoj skladbi, Arnalds je stvorio atmosferski i hipnotički rezultat koji mi je izazvao ježenje. To je bio najbolji pokazatelj u kojem će se smjeru ova glazbena večer nastaviti. Zvuk njegovog malog orkestra nevjerojatno je bogat, tonalno čist primjer eksperimentiranja koji su osmislili i izveli Olafur i njegovi suradnici. On nije gramzljivo držao za sebe ulogu velike zvijezde već je, kako je koja skladba zahtijevala, mjesto solista prepuštao violinama ili violončelu, dok je bubnjar najčešće dovodio skladbe do klimaksa i smirivao ih u neke daleke jeke. Slušanje instrumentalne glazbe na taj način cijelo je vrijeme slušatelja držalo u stanju pripravnost jer, iako se Arnaldsove kompozicije temelje na repeticijama, nimalo nije kliznuo u dosadu, već je dobio odmjerenu setlistu.

DSC 2022

Savršeno uigrani na ovoj 18-mjesečnoj turneji kojom je predstavljao svoj posljednji studijski album re:member i s kojom su posjetili 144 grada, glazbenici su na posljednjem koncertu u Zagrebu bili u posebno emotivnom stanju. Ólafur se unaprijed ispričao publici ukoliko će se netko na pozornici rasplakati, od sreće ili žalosti, kako je sam dodao i izazvao smijeh. Povremeno je u ruke uzimao mikrofon i svojim iskrenim pripovijedanjem osvajao publiku, a dovoljno je reći da mnogi stand up komičari nisu toliko zabavni kao on. Od ponekad (pre)velikog dijeljenja intimnosti do samog predstavljanja suradnika koji su ga pratili na ovoj turneji, Ólafur se svojom iskrenošću uspio povezati s publikom.

DSC 2167

Uvijek oštri eksperimentator i inovator, Arnalds je stalno pomicao glazbene granice. On ne samo da preuređuje prekrasne melodije, već i preispituje tradicionalni stil snimanja klasične klavirske glazbe. Na pozornici su se, uz njegov veliki koncertni glasovir, našla i dva otvorena pijanina na kojem su se vidjeli batići kako udaraju žice bez osobe koja ih svira. Kako je glazbenik objasnio, na ideju ghost piana došao je vidjevši istu stvar u zračnoj luci u Hong Kongu. Spoj elektronike, softvera i klasičnog instrumenta urodio je još jednim modificiranim glazbalom savršenim za novo eksperimentiranje.

DSC 2192

Zaista sam bila ponosna na koncentraciju i poštovanje koje je zagrebačka publika pokazala prema glazbenicima na sinoćnjem koncertu jer je, unatoč krcatoj Tvornici kulture, tišina ponekad bila toliko jaka da se moglo čuti udaranje batića po žicama klavira čak i kad su skladbe zahtijevale sviranje u pianu. Stvorio je ambijentalno okruženje s velikom instrumentalnom paletom zahvaljujući svome looperu kojeg se nije libio koristiti na pozornici. Njegovi albumi kombiniraju suvremene klasične utjecaje, avangardnu ​​elektroniku i evokativne ambijentalne zvukove, tako da je bilo sasvim dovoljno zatvoriti oči i takvim zavodljivim zvukovima mogli ste biti sasvim lako preneseni na islandska prostranstva ili u bijele zime. Pomno osluškujući glazbenu paletu koju je ponudio na koncertu, najozbiljnije ste mogli čuti zvučne asocijacije poput padanje kapljica vode sa siga ili zvuk helikoptera u prirodi. Možda je to bio samo moj doživljaj njegove glazbe, ali sve te različite teksture ipak su bile povezane zajedničkim fokusom i ljubavlju prema tipkama. Arnaldsovi impresionistički komadi zajedno djeluju kohezivno u okviru repertoara i obično sadrže puniji orkestar. On je zaista jedan mladi glazbeni čarobnjak koji nije vezan za žanrovska ograničenja i pritom stvara apsolutno veličanstvenu glazbu. Bilo da je riječ o sjajnoj ambijentalnoj atmosferi ili na momente nabrijanim techno komadima, on kroz tu igru dolazi do rezultata koji na potpuno uvjerljiv način spaja odmjereno i ekspanzivno. Njegovoj me glazbi odmah privukla ta tajanstvena i melankolična atmosfera pa možda više cijenim njegova ambijentalna djela jer mi se čini da ona čuvaju više tajni i ljepote između pukotina. Zbog neke suzdržanosti koja tamo vlada, jasno je vidljivo kako kontrolirano koristi ono što mu je dostupno. Zagrebački koncert bio je kruna cijele turneje i kako je Arnalds sam rekao, zbog ovakve publike svaki put vrijedi proći kroz sito i rešeto.