A | B | C | Č | Ć | D | DŽ | Đ | E | F | G | H | I | J | K | L | LJ | M | N | NJ | O | P | Q | R | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž | # |
1 | Korni Grupa: Korni Grupa | 0:00 | ||||
2 | Kornelyans: Not An Ordinary Life | 0:00 | ||||
3 | Korni Grupa: Mrtvo more | 0:00 | ||||
4 | Kornelije: Između svetlosti i tame | 0:00 | ||||
5 | K2: Why | 0:00 | ||||
6 | Kornelije Kovač: Sampled Moon | 0:00 |
Prošlo je sigurno petnaestak godina od te večeri kada je Zlatko Pejaković na Kalniku, podno starog grada, održao nastup uoči prvomajske proslave. Pala je noć, koncert je u nekom maglovitom momentu počeo, a pred stageom se okupio određen broj ljudi koji je s vremenom pomalo rastao. Malo po malo, klasična narodna zabava upriličila se na maloj padini uz nezaboravne Tamburicu i Mandolinu, Čerge, Nesretnik Sam od Rođenja i broje druge Zlatkove, vječne klasike naše narodne glazbe. Ono što je uspjelo distorzirati prizor unutar okvira te jedne, kirbajske slike, bila je mini diverzija nekolicine mladića koji su ispred pozornice, odmah pod Zlatkovim nogama, za vrijeme pjesama i u pauzama među njima neumorno dovikivali: "PUT ZA ISTOK, PUT ZA ISTOK!! ZLATKOOOO, DAJ NEKU OD KORNIJA!!! KORNI! AJMO ZLATKO, KORNI..." Neko je vrijeme Zlatko uspješno odolijevao vapajima fanova njegovog djelovanja iz nekih već skoro zaboravljenih vremena, no kako su oni stvarno bili uporni, u jednom je momentu prestao pjevati i muzika je stala. "Dajte, dečki, prestanite više, nema kruha u rock'n'rollu...''
Držeći ovaj box set u rukama i preslušavajući ponovo album po album ovih istinskih velikana naše glazbene povijesti ponovo uviđam tragediju ove njegove izjave.
Korni Grupa je u vrijeme svog djelovanja bila nezaustavljiva, vrhunski uvježbana rock mašina koja je doslovno mljela sve pred sobom umijećem sviranja, kreativnošću i ogromnom, eksplozivnom energijom svoje zvučne slike koja je tako fluidno i živo mijenjala oblike. Stvarali su zvuk koji se doimao živim. Činjenica je da je Kornelije Bata Kovač, kao glavna kreativna sila i skladatelj, udario temelj svemu što je ovaj vanserijski bend proizveo, međutim, oko sebe je okupio glazbenike koji su bili sposobni iznijeti stvar do razine na kojoj se Korni grupa mogla ravnopravno mjeriti sa svim svjetskim bendovima svog vremena, bez pretjerivanja. Da su momci kojim slučajem bili britanci ili amerikanci, njihov progresivni rock s naglašenim elementima psihodelije i jazza vjerojatno bi ih odveo i do globalne slave.
Kao što Kovač na omotu kompilacije Mrtvo More i sam kaže: "Ne znam da li je iko od naših mlađih muzičara proveo tolike sate na probama - Dom omladine, Zvezdara, Cepelin - sve su to mesta koja nas pamte po upornosti, nastojanju da uvek bude bolje.'' Muzika njegovog benda jasno to potvrđuje, a uvjeriti se u to je uistinu lako.
Album Korni Grupa je od početka do kraja manifest instrumentalnog nadahnuća, skladateljsko remek djelo po svim tadašnjim, svjetskim standardima i predstavlja jedan od najvažnijih albuma u povijesti jugoslavenskog rocka. Sirova srž svega može se kasnije provjeriti na Mrtvom Moru gdje se može čuti kako je to zvučalo uživo. Prve tri stvari (Čovek sa Belom Zastavom, Blues i Put za Istok) snimljene su na koncertu 25.11.1974. u studiju M, RTV-a Novi Sad i smjestile se na prvu ploču. Radi se o snimci s njihovog oproštajnog koncerta gdje se kao apsolutni highlight prometnula gitarska svirka Josipa Bočeka. Bend je iza sebe tada već imao 6 godina djelovanja i dosta promjena u postavi, primarno vokalista, ali udarna sviračka postava zadržala se zajedno praktički od 1971. i činila bazu koja je s vremenom bivala sve sigurnija i moćnija.
Prije dolaska Zlatka Pejakovića u bend, Korni grupa je uvjerljivo najviše mijenjala pjevače, a kad se to stavi na papir, neka imena koja se pojavljuju, u budućnosti će se pokazati kao vrlo bitne figure na regionalnoj sceni - Miroslava-Seka Kojadinović, Dušan Prelević (Cigu Ligu), Dado Topić (1941., Trla Baba Lan, Bube), Zdravko Čolić (Gospa Mica gazdarica, Kukavica, Pogledaj u nebo), Dalibor Brun (Magična ruka, Sonata, Dzum-ram)...
E sad... Osim što je s Topićem 1971. u bend došao i fantastični gitarist Josip Boček koji je svojim zvukom uvelike doprinio prepoznatljivosti zvuka benda, snimljen je i odličan materijal - 1941.
Izdan tek 8 godina poslije, ugostio je ni više ni manje nego dvadesetjednogodišnju Josipu Lisac koja je svoj dio otpjevala zastrašujuće i zapanjujuće, na nivou koji bi se od nje danas jedino i očekivao. Tekst za njega uzet je iz više pjesama legendarnog Branka Čopića (Grob u žitu - o partizanskom otporu i bitki s crnim legijama; Oj Sokole, Moj Sokole - o mladom partizanu Radovanu i Marija na Prkosima - o Narodnom heroju Mariji Bursać s Kamenice koja je ubijena u jurišu na neprijateljski bunker). Bez obzira na tematiku kojom se album bavi, vremena u kojima danas živimo i sve kontroverze koje bi objavom ovakvog materijala od strane Croatia Records vjerojatno isplivale, ovaj mini album snimljen kao soundtrack za dio serije Jovana -Ristića - Jedan Čovek Jedna Pesma, morao se naći u ovom boxu. Radi se o još jednom primjeru na kojem se može čuti kako je Korni Grupa moćno zvučala i kakve priče i slike su svojim zvukom bili kadri dočarati. Također, dočarali su kako se ex-yu muzička scena mogla ravnopravno postaviti s vrhom tadašnje svjetske produkcije, ako je suditi po idejama, formi i inovativnosti.
Album Not An Ordinary Life bend izdaje pod imenom Kornelyans, namijenjen za zapadno tržište, a sniman je u Italiji. Unatoč kvalitetnim snimkama i prepjevima postojećih pjesama na engleski, album nije postigao zapažen ili očekivan uspjeh što je Kovaču bio dovoljan razlog da završi priču s grupom i prekine rad s bendom. Najtužniji dio priče je taj što album sam po sebi uopće nije loš i cijeli rasplet je zapravo jedna velika nesretna priča.
Ranije spominjano Mrtvo More izdano 1975. svojevrsni je epitaf Korni grupe na kojem su, kao što je već spomenuto, sadržane snimke s oproštajnog koncerta u Novom Sadu na jednoj ploči, a na drugoj su se našli najuspješniji singlovi iz svih razdoblja djelovanja benda tako da se ovdje može na jednom mjestu poslušati kako je to, osim s Pejakovićem, zvučalo sa Čolom, Prelevićem, Topićem i Brunom pa izvolite i usporedite koji Vama najbolje odgovara. Negdje sam pročitao da je Mrtvo More prvi dupli LP izdan u Jugoslaviji, no ovu informaciju nisam nigdje uspio provjeriti i potvrditi.
Ostatak ovog seta čine i tri solo albuma Kornelija Kovača: Između Svetlosti i Tame, Why i Sampled Moon. Između Svetlosti i Tame iz 1977. sam Kovač opisuje ovako:
''Strana A: Ovo je život. Ova muzika to sam ja - kada se ušinem i shvatim da nisam u snu. Sve što vidim čujem i osećam, sve što se kreće oko mene i ono čemu pripadamo.
Strana B: Možda sam ovu muziku prepisao iz svojih noći. Kada se slika iz glave preselila na notni papir, učinila mi se neobična, ali nisam hteo da menjam - ona je putovala čitavim mojim bićem.''
Dakle, radi se o vrlo osobnom izdanju ostvarenom kroz suradnje s Batinim prijateljima i prijašnjim suradnicima kroz koje se jasno vidi da je Kovačev rukopis iz vremena Korni grupe još uvijek ostao isti, ali je igra sintesajzerima postala izraženija i nekako bezbrižnija.
Why je snimljen u Londonu 1980. i osobno ga smatram najboljim Kornelijevim solo izdanjem. Album je nastao u suradnji sa prokušanim i iskusnim stranim glazbenicima čiju su bazu, uz nekolko gostiju, činili bubnjar Paul Robisnon (poznat po suradnji sa Ninom Simone, Janom Hammerom i Sniff N The Tears), Linda Jarmin (znamo je kao ženski vokal u hitu Video Killer the Radio Star grupe the Buggles) i Colin Hodginson koji je baš kao i Robinson radio sa Janom Hammerom, ali i Chris Reaom.
Eklektičan, zabavan i nepredvidiv, Why je jedan od onih albuma koji nisu posebno zapaženi, a nude jako puno zabavnih i ugodnih minuta.
Za kraj tu je i Sampled Moon iz 1986. gdje je Kovač angažirao i Vlatka Stefanovskog da mu na 3 stvari odsvira gitaru, a koji je svakako najzvučnije od mnogobrojnih imena koja su bila upletena u stvaranje ovog materijala. Sampled Moon je najdalje otišao u igru synthevima. Lako možemo zamisliti kako Kovač stoji među hrpama sekvencera, mašina i modularnih sintesajzera i samplera uživajući u beskrajnim mogućnostima koje takvi instrumenti mogu ponuditi. Tako se na popisu igračaka nalaze Yamaha DX7, Korg DW-8000, Prophet 5, nezaobilazni MIcro Moog, Akai sampler, LinnDrum i dobri stari Roland TR-808. Još uvijek je to onaj prepoznatljivi rukopis koji se proteže kroz cijeli njegov opus, samo se dijapazon zvukova očito proširio. Također zabavan i i ugodan za slušanje, dašak osamdesetih sada možete izvući iz ovog kompaktnog box seta u omotu Sampled Moona i prisjetiti se ili doživjeti kako je to zanimljivo bilo kada je krenula vladavina sintesajzera, a uloga klasičnog rock instrumentarija polako izlazila iz prvog plana.
Na kraju svega, jako mi je drago da su Korni Grupa i Kornelije našli svoje mjesto u ovoj seriji kolekcija originalnih albuma u izdanju Croatia Records, jer svojom su ulogom na sceni u ono vrijeme to zaista i zaslužili. Nisam već godinama zavrtio ni jednu njihovu stvar, no kako me ovaj box na to ponovo naveo, sama od sebe javila mi se želja da zavrtim i neke albume iz onog vremena... Kakvim samo muzičkim bogatstvima obiluje to razdoblje, dođe ti žao što se nisi prije rodio.
Dejan Lončar