A | B | C | Č | Ć | D | DŽ | Đ | E | F | G | H | I | J | K | L | LJ | M | N | NJ | O | P | Q | R | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž | # |
1 | Praja do ventu eternu | 5:04 | ||||
2 | 40 Seconds Of Lve | 0:39 | ||||
3 | Metak | 7:39 | ||||
4 | Asassino | 2:29 | ||||
5 | Aplauzi | 1:23 | ||||
6 | Ogledalo | 4:18 | ||||
7 | Courage III | 3:33 | ||||
8 | Čaura | 4:27 | ||||
9 | Crv | 4:16 | ||||
10 | Madalena | 1:40 | ||||
11 | Velvet | 6:19 |
Postoje albumi koji osvajaju na prvu: nezahtjevne, hitoidne slagalice koje preko noći osvajaju prva mjesta slušanosti, obaraju rekorde prodaje nosača zvuka i statistike downloadinga, ali već nakon kratkog vremena nestanu baš kao onaj prvi, bljuzgavi gradski snijeg ili ih vrijeme izbriše kao tragove u pijesku val što zapljusne obalu. S druge pak strane, ima albuma koji ne sjedaju odmah, ali potiču znatiželju i tjeraju na to da ih moraš više puta poslušati. A onda se zalijepe na tebe kao čičak ili krpelj, uvuku pod kožu i moraš ih slušati još i još...
Znamo da su albumi kao i ostala umjetnička djela uglavnom svjedoci vremena u kojemu su nastali, ali neki su izgleda i ispred njega. Takav je slučaj i s „Angel's Breathom“, jer ovo, što su 1994. godine napravili Milan Mladenović i Mitar Subotić Suba, bilo je definitivno daleko ispred svoga vremena. Idejno, glazbeno i produkcijski, bez imalo pretjerivanja, ovo je uistinu vrhunsko djelo new age, elektronske i world glazbe.
Sve je započelo kao zajednički projekt Mitra Subotiće Sube, jednog od prvih skladatelja elektronske glazbe na području bivše Jugoslavije i Milana Mladenovića, frontmena i vođe tada kultne beogradske grupe Ekatarine Velike. Još davne 1985. surađivali su zajedno s Goranom Vejvodom, glazbenikom, glumcem i novinarom poznatih časopisa „Džuboksa“ i „Rocka“ za koje je, između ostaloga, napravio intervju s Brianom Enom i Davidom Byrneom. Goran je pravi građanin Europe, rođen u Londonu a odrastao u Rimu i Parizu, živio je neko vrijeme u Beogradu te je ondje početkom osamdesetih surađivao s mnogim imenima novovalne glazbe, da bi se potom konačno odselio u Pariz i bavio glazbom za kazalište i film. Uslijed obveza oko individualnih projekata trojici suradnika su se te 1985. putevi brzo razišli. Par godina kasnije, Suba je sudjelovao na produkciji ploče EKV-a „Samo par godina za nas“ (1989.), a potom ranih devedesetih otišao u Brazil i surađivao s brojnim lokalnim glazbenicima. Milan je s EKV-om snimio još nekoliko kvalitetnih ploča („Dum Dum“ i „Neko nas posmatra“) u kojima je sve zamjetnije bilo antiratno raspoloženje i nezadovoljstvo aktualnom političkom situacijom. S obzirom da je Ekatarina Velika 1994. godine pauzirala s radom, Milan je otputovao u Brazil i ondje sa Subom nastavio raditi na „Angel's Breathu“.
„Današnji čovek osuđen je da preko medija prima i doživljava ovaj svet kao kolaž čije pravo lice i celinu nije u stanju da sažme u konačnu viziju“, zapisao je Milan Mladenović tih mučnih devedesetih godina prošloga stoljeća o vremenu u kojemu je nastao album 'Angel's Breath'. Prema njegovim riječima, ovo je album o Pangei, prakopnu od kojega su nastali kontinenti. Strukturalno, projekt se bavi pokretanjem svijesti o zajedničkom duhu planeta Zemlje u njegovom originalnom obliku, onakvome kakav je postojao prije procesa raspada. Glazbeno, osnovna potka albuma je ritam, po kojemu se valjaju valovi ambijentalne glazbe i balkanskog etna koji su satkani od kapljica svjetske glazbe. Idejno univerzalistički, Milan kaže da je „ovaj poduhvat nastavak rada na borbi protiv primitivizma u današnjoj kulturi, kako u SR Jugoslaviji, tako i u bivšim jugoslovenskim republikama, koji je uzeo maha uglavnom zbog nemilosrdnih političkih igara moći koje su prouzrokovale sveopšte udaljavanje od spiritualnog.“
Na albumu ima jedanaest kompozicija koje djeluju fragmentarno, ali se skladno stapaju u jednu konceptualnu cjelinu. Teško je kvalitetom izdvojiti bilo koju od njih, ali će vas vjerojatno prvo privući „Metak“, „Ogledalo“ i „Crv“. Osobni favorit mi je „Ogledalo“ i to ne samo zbog Milanovog glasa, već i ritma, basa i fantastične jazz gitare. Teksta na albumu i nema mnogo, ali je vrhunski, kritički usmjeren prema centrima moći koji utječu na umiranje civilizacije i, naravno, ispjevan je na nekoliko jezika.
S obzirom da ovo u konačnici nije isključivi projekt potpisanog autorskog dvojca, već je nastao u suradnji sa perkusionistom Joaom Parahybom i gitaristom Fabiom Golfettijem, tada aktivnom u brazilskom psihodelično/progresivnom bendu Violeta de Outuno, a glavna savjetnica bila je Taciana Barros, danas poznata brazilska skladateljica filmske glazbe, Suba je u nekom momentu mislio promijeniti naziv „Angel's Breath“ u nešto drugo. Ipak, kako možemo pročitati u popratnoj knjižici, odlučili su zadržati to ime jer predstavlja priču o stvaranju čovjeka iz blata kojemu je bog udahnuo život. „Mi nismo snažni kao bogovi, ali uz anđeov dah, uz muziku koja je dah bogova, mi želimo da u čoveka udahnemo novi svet i novo iskustvo“.
Tadašnja kritika ovaj album nije voljela, a nije bila oduševljena niti publika koja je na Milanov rad gledala kroz prizmu EKV-a s kojim ovaj projekt nema dodirnih točaka. I tako je „Angel's Breath“ gotovo nezamijećeno brzo pao u zaborav, odležao četvrt stoljeća i zatim se u nekom novom kontekstu ugroženosti civilizacije kao ptica Feniks izdigao iz pepela i ponovno dobio na aktualnosti. Produkcijski je dodatno pročišćen i djeluje kao da je snimljen prije nekoliko mjeseci, a upravo u toj svevremenosti i jest njegova veličina.
Stoga, želite li zaboraviti neveselu stvarnost, opustiti se, sabrati misli uz zvuke čarobne glazbe ili jednostavno istražiti nove/stare glazbene i emotivne svjetove, svakako posegnite za ovim najboljim prošlogodišnjim reizdanjem Croatia Recordsa realiziranim u suradnji sa Zadužbinom Milana Mladenovića.
Ivan Dukić