MC
A B C Č Ć D Đ E F G H I J K L LJ M N NJ O P Q R S Š T U V W X Y Z Ž #

Data

Released Siječanj 1968
Format Albumi
Vrsta / Rock / Blues rock / Hard rock / Psychedelic rock
Dodano Utorak, 26 Kolovoz 2014
Žanr Rock
Length 46:10
Broj diskova 1
Edition date Siječanj 1968
Država US
Etiketa ABC/Dunhill Records
Catalog Number DS-50029
Edition details Producent: Gabriel Mekler
Tags Steppenwolf Gabriel Mekler ABC Dunhill

Review

Kad biste stotinu ljudi upitali koja ih glazbena tema asocira na legendarnu scenu izlaska Sunca u kultnom Kubrickovom filmu „2001: Odiseja u svemiru“, siguran sam da bi se većina odlučila za Richard Straussovu „Also sprach Zarathustra“. Kad biste istoj grupi ljudi postavili pitanje koja ih glazbena tema asocira na jedinstveni filmski uradak u kojemu se možda najbolje glorificira hippie pokret i američkion the road životni stil, siguran sam kako bi većina kazala „Born to be wild“.

Upravo je ta bezvremenska kompozicija iz filma „Easy Rider“, kao tipična, jedna od najžilavijih himni suvremene glazbene scene, najbolje utjelovila „sveto trojstvo“ s kraja šezdesetih i početka sedamdesetih godina (i ne samo tih razdoblja) - sex, drugs and rock and roll.

A nit koja se nerazdvojno provlači kroz te tri riječi je - motori. Evo što o vjetru u kosi, prašini u očima i veličanstvenom zvuku ispušnih cijevi pjevaju Steppenwolf:

Get your motor running, head out on the higway
Looking for adventure in whatever comes our way
I like smoke and lighting,heavy metalthunder
Racing in the wind and the feeling that I' m under
Like a true nature child we were born
Born to be wild.


Nisam bez razloga boldao riječi heavy metal, naime, Steppenwolf je prvi bend u povijesti rock glazbe koji je upotrijebio taj izraz! Doduše, sheavy metalom kao glazbenom determinacijom nemaju veze, iako ih se smatra pretečom hard-rock izričaja, procvjetalog '70-ima.

U samoj zori njihova stvaralaštva imali su nezahvalnu ulogu „branjenja“imagea zločestih momaka odjevenih u kožu i svog žestokog R&B-country-rock izričaja naspram flower-powerokruženja. Blues korijene vuku iz grupe The Sparrows, njihove preteče, a pametan potez vuku promjenom imena pod debelim utjecajem Hessea. Bilo bi pomalo smiješno da tamo neki vrapci pjevaju o motorima, međutim, kad o tome pjeva stepski vuk, e to je već neka druga priča.

Promjene su se očitovale i u pristupu osmišljavanju zvučne slike. Za razliku odSparrowsa,koji su njegovali LP jam prepun slobodnih formi, Steppenwolf su odlučno prigrlili čist, koncizan zvuk. Prvi album sniman s budžetom od svega 9000 dolara opetovano je dokazao stari klišej kako se za prvi album spremaš cijeli život, a za drugi imaš svega par mjeseci. Novo ime trajno je izbačeno u vječnu rock orbitu, a dokazali su se kao kohezivna cjelina sposobna na auditorij ostaviti dojam iskrenosti, uzbudljivosti u svakom nastupu u živo s pregrštom kvalitetnih kompozicija.

Born to be Wild jedna je od onih pjesama koje imaju samostalan (u ovom slučaju i dugotrajan) život i nakon umjetničke smrti svog autora. Bez konzultacija s liječnikom ili apotekarom, ovaj stari recept treba konzumirati jednom dnevno bez straha od negativnih nuspojava. Svojim zaraznim ritmom trenutno djeluje na ubrzano kolanje adrenalina kod mlađe populacije; onim starijima treba nešto više vremena, no rezultat je u konačnici uvijek isti - prvo prepoznavanje, drugo odobravanje te kao treće neizbježno oduševljenje. Navodno su ovu himnu jedinstvenom životnom opredjeljenju američki astronauti dva puta nosili u svemirska prostranstva kojima je zvuk te pjesme dodao neke sasvim nove začine i dimenzije. Istovremeno, to je jedna od onih pjesama koje mogu biti i kamen oko vrata svom autoru, ukoliko je ne preraste. Događalo se da bi ljudi širom svijeta blijedo gledali na spomen imena Steppenwolf, no na spomen Born to be Wild, izraz prepoznavanja odmah se (počesto) pretvarao u nepatvoreno obožavanje.

John Kay, vođa grupe, oduvijek je smatrao kako u pristupu stvaranju svojih glazbenih snova treba najprije biti pošten prema sebi, ne želeći se nikad naći u situaciji da mu se grlo stegne od srama prilikom pjevanja bilo koje pjesme. A taj pristup itekako je vidljiv na cijelom albumu. Kayjev pomalo grub, muževan vokal sasvim je u funkciji izgradnje i održavanja cjelokupne slike kakvu jedan rasni rock bend, omiljen među bikerima, mora imati. A kad toj slici pridodamo jedinstven, nikad prežaljen zvuk Hammonda te čvrstih gitarskih riffova ili sola - rezultat je dobro posložena, materijalom kvalitetna, svirkom ponekad neobuzdana rock matrica. Velika je sreća da su u toj etapi razvoja rock glazbe steroidi bili nepoznanica, za razliku od alkohola ili pak opijata; naime, upotrebom steroida dobiva se uglavnom neinteligentna masa bez prave teksture i duše, nadasve dosadna i poprilično uniformirana. Konzumiranje ovih drugih ipak je rezultiralo rasnim, ponekad neočekivanim, ali zato uvijek originalnim eksponatima kojima se svjetski rock muzeji itekako ponose.

I zato su Steppenwolf jedni od predstavnika toga vremena koji se ne libe odsvirati nešto iz svojih blues korijena: tako Willie Dixonovu Hootchie Kootchie Mante The Pusher možemo smatrati izrazitim predstavnicamahard bluesaEverybody's Next One podsjeća nas na uvijek zabavne Status QuoBerry Rides Again prava je rock and roll veselica, vrsta pjesme koju su rado znali svirati i drugi bendovi iz premier lige.

Ovakav koncept bez balada je nezamisliv, pa u prilog tome nalazimo Desperation A Girl I Knew, koja se s početnim folk štihom pretvara u jednu od njihovoj publici najomiljenijih pjesama. I na kraju trojac koji je bezuvjetno obilježio uspjeh ovog albuma i zacementirao njihov status na bulevaru poznatih: Sookie, Sookie; The Ostrichs predivnim duplim gitarskim solom te, naravno, Born To Be Wild - i dandanas prepoznatu kao autentičan spomenik same esencije rock and rolla.

I kako to obično biva, ova skupina mladih ljudi neočekivano se našla u žiži interesa medija i popularnosti, s čime dolazi i novac koji, znamo, brzo pokvari sve i svakoga; neki od njih utonuli su u zimski san, neuvjerljivost i neiskrenost pa je došlo do ubrzanih odlazaka starih i dolaska novih članova, čime je prvobitna glazbena skica pretočena u respektabilni prvijenac ubrzo izgubila svoju vjerodostojnost unatoč činjenici da su se razne formacije Steppenwolf protegle i do 2007. godine, kad je održanfarewellkoncert.

Đorđe Škarica

Hits 1374

Posljednje predstavljeni jazz albumi

Posljednja 102

Izvještaji



freekind. nastupile u Vintage Industrial Baru


Depeche Mode emotivno i snažno u Budimpešti


Galerija fotografija: Billie Joan, Boebeck i I Love You Honey Bunny


Đubrivo + Iron Kingdom


KODO bubnjari protutnjali Lisinskim


Održano treće izdanje "Vintage Rock Sessionsa"


Rijeke pravde: Jura & Film u Tvornici


Večer u Tvornici kulture uz “The Quarantinos”


Riblja čorba u sportskoj dvorani Brežice


Ida Prester u Tvornici


CHUI u Vintage Industrialu


Dvostruko glazbeno slavlje


Taake supp. Nordjevel i Theotoxin - Crnometalni Dan očeva


Peperton Fest u Močvari najavio neke nove početke


Psytrance spektakl u Željezničaru


Ante Jeličić Quintet nastupio u Providurovoj Palači u Zadru


Večer fada u Hrvatskom domu u Splitu


Mašinko + nabod! i IDEM u Tvornici Kulture - trijumf punka


Pocket Palma i Jymenik nastupili u Tvornici Kulture


Galerija fotografija: Sjena & Zerc u Križevcima