Vrsta Jazz-rock / Contemporary Singer/Songwriter / Adult Contemporary
Dodano Srijeda, 04 Kolovoz 2021
Length 37:29
Edition date Srpanj 2021
Etiketa Three Blind Mice / BMG
Catalog Number 538689942
Edition details objavljeno: 23.7.2021.; producent: James Raymond; snimano: 2020. - Groove Masters, Santa Monica; HZ Werks, Van Nuys; Joel Jacks Studios, Santa Ynez; Stubbs Recording, Spring Hill, TN; The Bamboom Room, Altadena i Tomorrow's Sound Today, Studio City
Tags David Crosby BMG James Raymond Three Blind Mice

Najproduktivnije samostalno razdoblje kultne figure (folk) rock glazbe od 1960-ih pa naovamo se nastavlja. Nova renesansa, novi kreativni uzlet udara Crosbyja svakom novom smjenom godišnjih doba sve više pa smo tako i sada, mjesec dana prije njegovog 80. rođendana (u odnosu na objavu albuma) dobili kolekciju predivnih životnih pjesama, produkcijski ispoliranih do blještavila te otpjevanih kao da je Crosbyju barem 4 desetljeća manje na plećima. Dojma sam kako David Crosby svakim novim albumom koji je objavio od 2014. do danas, sam sebi podiže letvicu sve više i kako ju tako visoko podignutu s lakoćom preskače.

Pogledamo li samo kronološki njegov samostalni studijski vijek vidjet ćemo kako je do 1993. objavio svega 3 albuma, u redu, bio je zaokupljen raznim projektima, CSN(&Y) su još bili prilično aktivni, a od te (gore spomenute) 2014. gotovo u pravilnim razmacima objavljuje studijske albume kao na pokretnoj traci. I kvantiteta ovdje ne znači manjak kvalitete, naprotiv. Kao što sam se gore izrazio, za ovo vrijeme prigodnim sportskim rječnikom (čak mislim da se ovih dana odvijaju natjecanja u skokovima u vis/s motkom), to doista i je tako. Crosby kao da se svakim prethodnim albumom zagrijava i dobiva još bolju inspiraciju i ideje za ono što tek slijedi.

Ovaj album tu tezu podcrtava debelim, masnim crvenim flomasterom. On naprosto odiše proljećem (u prenesenom smislu), svježinom i ugodom, a to što je objavljen u ljetne mjesece je pun pogodak. Ovo je prava topla, pozitivom i životom nabijena ploča, usprkos tome što u nekim njezinim dijelovima imamo dojam kao da se Crosby oprašta (od glazbe? Scene? Publike? Obitelji?).

Možda odgovor leži i u posljednjem o njemu objavljenom dokumentarnom filmu. Naime nedavno sam, nakon dugo vremena potrage, konačno uspio pogledati taj odličan dokumentarni film, producenta Camerona Crowea, „Remember My Name“. Iz njega je vidljivo kako Crosby bolestima koje ga pritiskaju, raskalašenom životu koji je na njega ostavio traga i iscrpljujućim godinama na pozornici usprkos, nema namjeru stati. Iako svjestan da je teška osoba i da mnoge stvari koje je u životu radio nisu ispravne, a zbog kojih je mnoge njemu drage ljude tijekom svog životnog puta ostavio na kojoj od usputnih stanica, jedino čega se boji je, ustvari, odlazak. Svjestan da mu je preostalo malo vremena, on ne misli stati. Ističe kako je, unatoč svim poteškoćama, pozornica i glazba njegov drugi (a možda i prvi?) dom. Tako možda i ne treba gledati na ovo kao nešto konačno jer, 80 mu je godina tek, a ono najbolje možda tek slijedi.

Album For Free okuplja u mnogim detaljima ljude koji su Crosbyju važni, ljude koje je tijekom svog životnog puta sretao i s njima dijelio dio te svoje, ponekad makadamske ponekad fino uglancane, ali nikada monotone životne ceste. Album je producirao i na njemu svirao njegov sin James Raymond. Upravo je Raymond autor jedne od najljepših balada albuma, sudbonosne „I Won't Stay for Long", pjesme koja svoju inspiraciju crpi iz filma „Crni Orfej“ iz 1959., snimljenom prema djelu grčke mitologije o Orfeju koji pokušava svoju ženu vratiti iz mrtvih. No, nemoguće je oteti se dojmu da, ma koliko ona bila inspirirana grčkom mitologijom i klasičnom kinematografijom, na neki način postepeno se uspinjući prema vrhuncu, priča, ili zaokružuje, priču Crosbyjevog života. Sam Crosby oduševljen je ovom pjesmom te priznaje kako mu je najdraža na albumu. Kazao je kako je u snimanju ove pjesme dao „sve što ima“ i da ju je pakleno otpjevao, a mi to sve možemo osjetiti u njezinoj bolnoj ljepoti. Svu tugu, radost i sjetu koju nam pruža.

Od važnih ljudi tu je i Joni Mitchell, čija je „For Free“ jedna od pjesama koja nosi album. Krasan minimalistički (tek uz klavirsku pratnju) duet s Sarah Jarosz odaje počast glazbenici koju Crosby posebno cijeni i smatra najboljom živućom kantautoricom. Upravo ova jednostavnost možda je i posveta ne samo Joni već i njihovoj prvoj suradnji kada je Crosby kao njezin prijatelj i, donekle, štićenik preuzeo teret produciranja prve ploče. Njihovo prijateljstvo ponekad je i bilo više od toga, iako je njezina najveća romansa bila vezana uz jednog drugog člana CSN-a, a neraskidivo je vezano uz mitski Laurel Canyon i upravo zato je ona bitna (i pjesma, ali i sama Joni) za ovaj album, za njegovu teksturu i glavna je nit s kojom ovaj album dobiva na posebnosti.

Iako ne u glazbenom smislu, svoj obol albumu je dala je još jedna vrlo važna osoba hipi pokreta 60-ih, vječita heroina i borac za pravdu, nezaobilazna Joan Baez. Sama je uvijek za sebe govorila kako je bolji interpreta nego autor, stoga ovdje nije predstavljena niti pjesmom niti duetom, već svojom drugom ljubavlju. Slikanjem. Oni koji prate rad Baezove upoznati su s njenim slikarskim opusom, a upravo portret Crosbya koji je ona naslikala krasi naslovnicu ovog divnog izdanja i lijepo se uklapa u cijelu priču.

Od novijih figura, snaga koje dolaze, tu je Crosbyev mladi prijatelj, Michael League, s kojim je već ranije surađivao, a s kojim je snimio pjesmu, nadahnutu „River Rises“ koja tako lijepo i s vjetrom u kosi, na tragu Christophera Crossa, otvara album i nagovješćuje njegovo bilo. Donald Fagen iz kultnih Steely Dan specijalno za ovaj album napisao je vrlo interesantnu, pomalo jazz-funky ispunjenu „Rodriguez for a Night“.

Album krije još pregršt emotivnih zamki u koje se lako možete uloviti i nećete pogriješiti ukoliko mu poklonite svoje vrijeme. Mene je „For Free“ osvojio na prvo slušanje, a to jesam li Crosbyev fan nije bilo presudno jer ova glazbena priča nudi neka nova poglavlja i neke nove zaplete u koje ne škodi zaroniti duboko.

Dragutin Andrić

Hits 365
Here If You Listen « Here If You Listen David Crosby Albumi Kronologija