Vrsta Indie / Alternative rock / Alternative Singer/Songwriter
Dodano Srijeda, 18 Siječanj 2017
Edition date Veljača 2013
Etiketa Badman Recording
Edition details Producent: Jamie Candiloro
Tags Lisa Germano Badman Recording

Jako izblijedjelo sjećanje na djetinjstvo nešto je zbog čega ponajviše u životu žalim; što više slušam tuđe anegdote i nostalgične priče iz dječjih dana, više sam suočen sa svojom zaboravljivošću i tom maglom koja mi je prekrila sjećanje na te sve davnije bezbrižne dane. Ono što mi preostaje doima se, naime, poput isječaka iz kakvog filma čija se rola oštetila u nekom derutnom, vlažnom skladištu u kojem je neko vrijeme protaborila i polagano se gubi pripovjedačka nit koja je tu najintimniju fabulu držala na okupu. Neki, pak, imaju nesmetan, vrlo vidovit pristup svojim djetinjstvima, poput, primjerice, moje supruge. Ili poput – kako to mome uhu evociraju njezini albumi – američke kantautorice Lise Germano, vlasnice jedne od najintrospektivnijih kajdanki za nezavisnjake dosta zahvalnih devedesetih, ali i jedne od onih iz tog "čopora" koji su to najmanje utržili. Ne kažem da Lisa uistinu ima perfektno sjećanje i da itko od nas može ekranizirati njezino djetinjstvo, ali ono što su mi njezini ponajbolji albumi prenijeli bio je baš osjećaj da se iza njezinih krhkih priča krije cijeli jedan paralelni svijet sazdan na najranijim sjećanjima, na ranama i smijehovima djetinjstva. I na njezinom devetom albumu, već četvrtom otkako je najavila napuštanje glazbene industrije, ništa se nije bitnije pomaknulo u nekom drugom, maglovitijem smjeru.

A nisam je dugo čuo, zastavši na tim njezinim slikovnicama sa samog kraja prošlog tisućljeća, kao uljuljkan u gorko-slatka došaptavanja o kućama lutaka, zamišljenim cirkusnim mikrokozmosima, traumatiziranim intimama, proživljenim uspavankama i prenašminkanim zrcalima. Poetika Lise Germano je brutalno ogoljena deskripcija nje same kao osobe, ogoljena ne toliko samim riječima koliko šaputavom prisnošću izvedbe i jezikom glazbe koji u uskom ping-pongu odskakuje od snene bajkovitosti do hrapavog realizma. I odatle dopire ta jeka djetinjstva – uistinu njezinog ili nekog dočaranog, prenesenog poput značenja, gotovo da je nebitno. "No Elephants" uistinu ne mijenja bitnije taj koncept iako nipošto nije čisti preslik ranijih albuma.

Lisa, preživjevši slabe utrške svoje umjetnosti i nadživjevši kreativne krize, izlazi s albumom koji će vam se činiti poput nakupine fragmenata neke sporoprohodne priče o nagrizenim komunikacijama i patologiji odnosa čovjeka prema životinjama. Zaista, teško je tu probrati kakvu čvrstu pjesmu od formata, s glavom, repom i trupom, ali način, odnosno, tečnost pretakanja jedne – nazovimo tako – partiture u drugu i atmosfera koja se pritom gradi i upotpunjuje do samog zadnjeg takta ono je što čini novu Lisinu pripovijest gotovim djelom. Predivna uvodna "Ruminants" i gotovo jednako lijepa završna "Strange Bird" to na vrlo efektan način uokviruju, udarajući presudne tonove. A tonove čine, naravno, opet taj tihi Lisin glas te usporeni glasovir, odmilovane žice i otisci suvremene tehnike, stvarajući osjećaj klaustrofobije. Osjećaj, zapravo, koji me odvlači u jedno odavno mi gotovo posve zamagljeno sjećanje na film kojeg sam gledao kao dijete, a od kojeg mogu prizvati samo prizore žene koja se budi u potpuno nepoznatoj kući prepunoj hodnika i soba, gdje, kao u nekom košmaru, započinje svoje traganje za… pa, sjećanjem. Čime se opet vraćam na svoju zaboravljivost i Lisine kuće lutaka koje kao da priziva s nepodnošljivom lakoćom, samo da bi izgradila nove sugestivne priče.

"No Elephants" je kratak, ali teško prohodan album; tiho i slojevito djelo žene koja sanja naturalistički, koračajući nezahvalnom javom. Pitanje je vaše volje koliko ćete joj vjerovati i pustiti da vas bar nakratko p(r)ovede. Možda i natrag kroz vrijeme.

Hits 355