Length 49:28
Edition date Svi 2015
Etiketa New West Records
Catalog Number NW6319
Edition details objavljeno: 5.5.2015.; produkcija: Howe Gelb
Tags Giant Sand Howe Gelb New West Records

Iako ćete tražeći informacije o Giant Sandu zasigurno naići na nešto kao «vrlo utjecajan alt-country bend», svi koji su se ikad susreli s njihovom glazbom znaju da oni nisu bend u nikakvom klasičnom smislu, već višegodišnji projekt i koncept kojeg je mastermind kantautor i gitarist Howe Gelb, oko kojeg se vrti stalno promjenjiva postava glazbenika koja mu pomaže u materijaliziranju vrlo širokih i vrlo raznolikih glazbenih ideja, toliko raznolikih da bi bilo praktički nemoguće okupiti stalnu postavu koja bi ga mogla pratiti svim glazbenim pravcima i putevima kojima se dosad poigrao. Njegova ideja glazbe je, kako sam tvrdi, nekompetitivna kolaboracija kojoj se ostavlja prostora i vremena da se slobodno razvija.

«Heartbreak Pass» dvostruko je slavljenički album za Giant Sand – to je jubilarni 20. album za jubilarnu 30. godišnjicu njihove karijere. Zato je i više nego prikladno što je šarolik gotovo u istoj mjeri koliko je to njihova vrlo respektabilna karijera. Kao i uvijek, Howe Gelb kreće od tradicionalnih folk, country i C&W melodija, struktura i ikonografija, kako bi ih preobrazio u nešto sasvim drukčije i sasvim blisko sadašnjem vremenu, kroz prizmu svoje osobnosti i  ekscentričnosti, koristeći vlastite kameleonske talente i punu torbu magičnih trikova. Svježa krv ovoga puta dolazi u obliku bubnja Stevea Shelleya iz Sonic Youtha, vokala Grant-Lee Phillipsa iz Grant Lee Buffala i Nizozemke Ilse DeLange, te genija Jasona Lytlea iz Grandaddyja.

Gelb u liner notesima sam album predstavlja sa: «Tri sveska od petnaest pjesama koje predstavljaju življenje dva života u trideset godina. Nemojte računati. Matematika ne štima.» Matematika možda ne štima, ali će njegov smisao za humor u više navrata iskočiti u pjesmama, a teme dvostrukog života, jednog proživljenog na turnejama diljem svijeta a drugog privatnog i obiteljskog,  obilježiti cijeli album.

Iz malog kontroliranog kaosa svake pjesme i kakofonije zvukova koje donose gotovo je nemoguće odabrati najbolje. U prvom, živahnijem i humorom obojenom dijelu albuma, vrlo su zanimljive «Hurtin' Habit», opori blues u stilu Toma Waitsa, i «Texting Feist», rokerica koja istovremeno preispituje zabavnu i manje zabavnu stranu života na cesti, savršeno sumirajući noći provedene u osamljenosti i odvojenosti od obitelji kao «Leonard Cohen medley». Tranziciju na reflektivniji, introspektivniji i melankoličniji dio albuma započinje «Transponder», u kojoj su vidljivi prsti Jasona Lytlea i koja je uz elektroničke ornamente i filtrirane vokale na momente vrlo bliska psihodeličnom, pomaknutom popu Grandaddyja. Središnju ulogu ovdje zauzimaju dvije moćne balade, mračniji, violinama praćen duet s Ilsom DeLange «Man on a String», te akustična «Eye Opening», iskrena i dirljiva posveta supruzi i zajedničkom životu.

Giant Sand nas u zadnjoj trećini albuma gotovo posve sele u  svijet kasnonoćnih, zadimljenih jazzy tema, da bi album ipak završili u vrlo optimističnom tonu, napola kuhanim, gotovo demo duetom Gelba i njegove 12-godišnje kćerke, izuzetno simpatičnim i emotivnim momentom.

Ako sve zajedno zvuči vrlo ambiciozno, to je zato što i jeste, ali Gelb i ekipa i ovoga puta pokazuju da su vrlo često ambiciju i više nego sposobni popratiti kvalitetom. Uza sve što se ovdje događa zaista nema trenutka koji bi bio dosadan i ako dosad niste bili dijelom Gelbove glabene vizije, nikad nije kasno. Za Giant Sand, nije loš način da sami sebi požele dva velika sretna rođendana, vrlo impresivno pokazujući da i nakon svih tih godina još uvijek imaju mnogo toga za  reći.

Danaja Glavičić

Hits 1289
ProVisions « ProVisions Giant Sand Albumi Kronologija