Length 41:39
Edition date Travanj 2016
Etiketa Island Records
Catalog Number 4773758
Edition details objavljeno: 15.4.2016.; produkcija: Flood, John Parish i PJ Harvey; snimano: 16. 1. 2015. - 14. 2. 2015. - Somerset House, London
Tags Flood Island Records PJ Harvey John Parish

Ako si žena koja stvara i izvodi rock'n'roll i želiš da ti umjetnički rad bude izvor egzistencije, potrebna je velika doza kreativnosti u stvaranju imidža, kako bi kao takva uopće svratila pažnju na sebe, a da se pri tom ne poslužiš suviše uobičajenim trikovima poput pokušaja samoubojstva narkoticima, počinjenja teških krivičnih djela, objavljivanja porno uradaka ili burne veze/udaje za nekog već izuzetno poznatog glumca ili kolegu glazbenika. Teško je nadmašiti neobrijane pazuhe s kojima je Polly Jean prije nekoliko godina zadobila veliku pažnju javnosti i naklonost brojne i raznolike publike… Hoće li s novim albumom nadmašiti samu sebe?

Šalu na stranu, ali izgleda da rock'n'roll ipak nije mrtav kako to mnogi misle, jer nema tko nije pisao o PJ Harvey u proteklih nekoliko tjedana, pa ću u daljnjem promišljanju biti savršeno ozbiljna. A možda čitava pompa i nije radi rock'n'rolla? Svatko neka procijeni za sebe. Važno je istaknuti da je PJ jedina glazbenica uopće kojoj je čak dva puta pošlo za rukom da osvoji prestižnu nagradu Mercury Prize. Prvi put s albumom “Stories from the City, Stories from the Sea” iz 2000. godine, a potom i za “Let England Shake” iz 2011., a ujedno je i prva žena koja ju je osvojila. Takav uspjeh govori mnogo o njezinoj karizmi, pa je jasno da niti njezin novi uradak nije mogao proći nezapaženo. O njemu su se već nadugačko i naširoko raspisali svi znani i neznani, a izgleda da je recept ovoga puta bio: ufurati se u film reporterke, razljutiti nekolicinu političara i američkih lokalpatriota, posjetiti Afganistan, Kosovo  i siromašne dijelove Washington DC-a te snimanje albuma pretvoriti u djelo konceptualne umjetnosti. Zvuči kao marljivo odrađen projekt, a izgleda da je tada i uspjeh zagarantiran.

Novi album "The Hope Six Demolition Project" najavljen je singlom "The Wheel", prepoznatljivom po clapu i distorziji, vjerojatno nadahnutom izbjegličkim valom i aktualnim ratovima, a donosi jezivu sliku o djeci koja stradavaju, dok ideja kotača neodoljivo podsjeća na pesimističnu ničeansku misao o "vječnom vraćanju jednakog". Zatim je objavljen "The Community of Hope", singl koji je izazvao brojne kontroverze i koji je zapravo prvi na albumu. Ovaj drugoobjavljeni singl poneke je i razljutio, budući da je Harvey prikazala drugu stranu projekta HOPE VI koji se provodi u SAD. Pod izlikom unaprijeđenija i pružanja boljih životnih uvjeta stanovništvu u siromašnim kvartovima s visokom stopom kriminaliteta, provodi se svojevrsno "socijalno čišćenje", budući da si mnogi prijašnji stanovnici tih kvartova upravo radi revitalizacije ne mogu više priuštiti život u spomenutim kvartovima. Veoma sarkastično, ne birajući riječi, Harvey je, prikazujući "brigu" za najsiromašnije u glavnom gradu SAD, navukla na sebe bijes, pa su je optužili da ne zna pjevati, neki su je prozvali da govori s visoka i s nerazumijevanjem, jer je Britanka koja ne razumije američke probleme, a u najblažoj verziji, riječi pjesme su okarakterizirane kao suviše grube ili pak prazne. Bilo kako bilo, dobiveni PR bio je impozantan.

"The Hope Six Demolition Project" sniman je još prošle godine u londonskom Somerset Houseu, kao dio izložbe naslovljene "Recording in Progress". PJ Harvey, članovi njezina benda, producenti Flood i John Parish te studijski tehničari bili su izložak, odvojen jednostranim staklom kroz koje nisu mogli vidjeti posjetitelje voajere, dok su isti nesmetano mogli promatrati sve što se događa. Kakva briljantna ideja!

Ako postoje takvi koji još ne znaju, album je nastao na temelju putovanja kojim su ona i njezin partner, fotograf Seamus Murphy između 2011. i 2014. obišli Kosovo, Afganistan i Washington, a prethodi mu zbirka poezije "The Hollow Of The Hand", koja je vezana za ta putovanja, dok je video za pjesmu "The Wheel" nastao iz snimki njihovih putovanja Kosovom, kao i brojnih motiva Londona, u kojem je album i sniman.

Iako na albumu ima raznih žanrovskih varijacija, od bluesa, popa do gothica i folka, "The Hope Six Demolition Project" nesumnjivo je pravi rokerski album koji ima snažnu tendenciju biti društveno angažiran. Osim već dva spomenuta singla zapravo se čitav album tematski bavi opisom i prokazivanjem aktualnih, društveno-političkih događanja, opisom očaja, rata, siromaštva, patnje i užasa s osobitim naglaskom na kritiku vanjske i unutrašnje politike SAD i općenito kritiku neosjetljivosti, ignoriranja i zatvaranja očiju pred opisima spomenutih užasa, kao i poziv na čovječnost. U ovom slučaju glazba nikako nije bijeg od stvarnosti i daleko je od larpurlartističkog izražaja. Naravno, opisi su umjetnički nadahnuti, a emocije dočarane njezinim vokalom, na nekim mjestima pomalo jezivim i prodornim falsetom, kao na "The Ministry Of Defence", veoma potresnom i dojmljivom stvari, na kojoj je atmosfera dodatno pojačana gospel zborom, psihodeličnim saksom, slikama koje slijede pravila estetike ružnoće… Sadržajno, većina pjesama na albumu ne razlikuje se od reportaža u večernjim vijestima. Iako, sasvim je sigurno da će ovakav društveno-politički angažiran album ostaviti popriličan trag u rock antologiji.

U jednu ruku album je radi realističnog izvještaja prožet sasvim pesimističnim slikama, dok s druge strane, PJ primjerice u pjesmi "A Line in the Sand" ipak izražava nadu: "I believe we have a future/To do something good". Osim kontroverzne "The Community of Hope" još se nekolicina pjesama čini inspiriranima upravo posjetom Washingtonu, kao što je psihodelična "River Anacostia", peta pjesma na albumu koja je čitavo vrijeme isprepletena pomalo jezivom verzijom gospel pjesme "Way in the Water", u kojoj kantautorica postavlja pitanje "What will become of us?". Zatim, "Near the Memorials to Vietnam and Lincoln", u kojoj jednim jednostavnim izvještajem uobičajenih svakodnevnih događanja u blizini spomenika PJ pokazuje njihovu nevažnost. Zanimljiva je i "Medicinals", u kojoj Harvey svraća pažnju na destruirano domorodačko stanovništvo u SAD, zorno prikazujući nepovoljan položaj i otužan način života Indijanaca u Americi. Kao posljednja koja spada u skupinu pjesama na albumu koji djeluju kao direktna kritika politike SAD je "The Ministry of Social Affairs", psihodelični blues u koji je ukomponiran singl "That’s What They Want" Jerryja McCaina iz 1955.

U posljednjoj pjesmi na albumu, značajnog naziva "Dollar Dollar", Harvey govori o iskustvu s putovanja, prikazujući sliku dječaka koji kroz prozor auta moli novac, postavljajući ga simbolom siromaštva i jada, nakon posljedica rata, kao i u pjesmi "Chain of Keys", gdje je glavni lik izvještaja žena, u kojem kantautorica apostrofira mentalne i društvene posljedice ratom opustošenog mjesta.

Već krajem lipnja ćemo u sklopu INmusic festivala imati prilike uživo poslušati ovaj društveno politički angažirani rock'n'roll, koji će nesumnjivo podići još mnogo prašine. Polly Jean je ponovno dokazala da je produktivna i veoma marljiva umjetnica, kao i da se na novi album isplatilo čekati punih pet godina. "The Hope Six Demolition Project" je album vrijedan pažnje koji će ispuniti svoju ulogu ukoliko uspije razbuditi globalnu savjest. Čini se kao album o kojem će se puno više govoriti; kako je ipak lišen zabavljačke, opuštajuće i transcendentne, isključivo glazbeno umjetničke uloge, teško da ću ga "izlizati od preslušavanja"…

Katarina Funarić

Hits 1205
Let England Shake « Let England Shake PJ Harvey Albumi Kronologija All About Eve » All About Eve