Released Studeni 2010
Vrsta Akustika / Folk
Dodano Nedjelja, 03 Travanj 2011
Length 55:49
Edition date 2010
Etiketa Dancing Bear

Objaviti 11. album gotovo izgubljenih narodnih napjeva na izmaku petog desetljeća života nije mala stvar. A kad se uzme u obzir da je taj album u drukčijem, za autoricu (a bome i za vrijeme i prostor) netipičnom stilu, tada joj treba odati počast ne samo za zasluge za očuvanje etnobaštine i za izvedbene i kreativne dosege, nego i za iznimnu smionost i otvorenost ka nemalim, ali hrabrim zaokretima. No, koliko je blistava ta promjena u svojem ostvarenju, ostaje upitno.

Dotična gospođa je Dunja Knebl, kneginja naših etno (folk, zapravo) muzičkih predjela, dobri duh Močvarinih etnoradionica kroz koje se emancipirao čitav naraštaj nasljednika sličnih muzičkih sklonosti (Nikolina Romić, m=V,...). Iza nje je mnoštvo diskova, kompilacija, pa i nominacija za Porin; na prethodnih 10 albuma uglavnom se držala kompozicija u kojima je seosku idilu i narodne pripovijesti dočaravala svojim toplim, intenzivnim glasom uz pratnju gitare, flaute, tamburica, violina, cimbula i bisernica. Surađivala je sa Svenom Pavlovićem, Mateom Martinovićem, Stankom Kovačevićem, Afionom, i brojnim, brojnim drugima.

Tako je Jelen Pase, Dunjin album iz 2010., nastao uz suradnju sa Tomom Sombolcem iz etno-doom projekta s.o.m. Sombolac dijeli vokalne dužnosti (na četiri pjesme, od kojih posljednju, tešku, tragičnu Mura, Mura pjeva sam a cappella), fućka, svira gitaru, šargiju, synth, a zaslužan je i za snimanje, miks i produkciju. Na koncu, album više zvuči kao Tomo Sombolac i Dunja Knebl, umjesto obrnuto, odnosno, upravo je ova suradnja «kriva» za toliki zaokret u Dunjinom izrazu.

Ono što su isporučili, to je (ni više ni manje) darkwave namakan u neofolku: sampleirana, sintesajzirana struktura, jednostavna, minimilastična u suštini; echo i delay efekti koji vokalu žele dati eteričnost, daljinu, ethereal vrtloženje; mračno, s.o.m.-y nijansiranje svake pojedine pjesme – ukratko, šok na prvo slušanje, i nemogućnost prilagodbe svakim daljnjim. Dunjin prodoran, beskompromisan vokal, sirov u svojoj prirodnoj, izvornoj uvjerljivosti presnažan je za tu trip-hop-ish podlogu koja što akustično što električno naglašava tugaljivost, čak i dramatičnu tragičnost. Presnažan je za skladnu simbiozu, odnosno funkcioniranje kakvo ova podloga zahtjeva (preplitanje, fade out, odjeci, ... igra vokalnog i instrumentalnog na tragu one Lycie ili Love Spirals Downwards).

Smion pokušaj s plemenitom i oduševljavajućom idejom, ali, nikako da sjedne drugačije nego podsjećajući tek na electro-etno remixeve «pravih» Dunja Knebl pjesama. Sjeta i poetičnost u pjesmama naših starih puno su uvjerljivije i prirodnije kad su u organskom, prirodnom zvučnom ambijentu: uz tek koju gitaru ili violinu, gdje će glas ove, i dalje vrhunske, folk autorice odnijeti pjesmu i proživjeti je do srži.

(Uz napomenu da držimo palčeve za kakav etno darkwave projekt, samo, sa zahvalnijim vokalom.)

Danijela Kovačec
Hits 786