Vrsta Grunge / Alternative rock / Alternative/Indie Rock
Dodano Četvrtak, 22 Veljača 2024
Length 1:18:22
Edition date Listopad 2023
Etiketa Dallas Records
Catalog Number 2LP DALLAS 059
Edition details objavljeno: siječanj 1994. (izvorno), listopad 2023. (reizdanje), producent: Janez Križaj, remasterirao: Matej Zec, urednik reizdanja: Bojan Mušćet; prvi vinil sniman u studijima: Tivoli, Alchemia i Vilović
Tags Dallas Records Laufer Bojan Mušćet Janez Križaj

Dallas Records je tijekom prošle godine objavio čitav niz zanimljivih vinilnih reizdanja. Mnogima su vjerojatno kao poticaj poslužile okrugle obljetnice prvih objavljivanja pa stoga nekako i ne čudi da je trideseta godišnjica onog Lauferovog manje pretencioznog a više duhovitog prvijenca „The Best of…“ poslužila kao povod za vinilnu revitalizaciju ovoga po mnogočemu vrijednoga albuma.

Bolji poznavatelji ovoga portala vjerojatno će se s pravom začuditi što ponovno objavljujemo recenziju nečega što je već napisano i upitati se na prvu „Zašto opet?“, jer o ovome se albumu već odavno pisalo. Iskreno, ni meni samom nije jednostavno oteti se dojmu suvišnosti ovoga posla dok grčevito tražim svrhu „podebljavanja“ nečega već postojećega, tim više što je kolega ovaj posao obavio vrhunski, ali opravdanje (ili izliku) nekako ću pronaći u činjenici da je ovo ipak novo izdanje koje je po nečemu dodatno zanimljivo. Naime, uz stare pjesme ovdje je i dodatna ploča na kojoj su prikazane još dvije Lauferove dimenzije: unplugged verzija nekih pjesama koje su odsvirali na Radiju Rijeka te još nekoliko live snimaka koje do sada čak i nisu objavljene u cijelosti. Osim toga, uzmemo li u obzir da se uvaženi kolega i moja malenkost stilski pa i u ukusima poprilično razlikujemo, logično je za očekivati da će se i osvrt u konačnici razlikovati. Tim više, eto, što objektivnosti radi, ne mislim pročitati raniji osvrt prije nego što napišem svoj.

Za početak, ne mislim secirati svaku pjesmu kao što sam u većini slučajeva to običavao činiti kako ne bih dosađivao svekolikom čitateljstvu, ali mogu napisati koju usputnu rečenicu o Lauferu iz moje perspektive. Pri tome ponovno ispuštam svima poznatu faktografiju, jer ni to nema smisla pisati, ali iz naftalina vlastitih uspomena izvadit ću tek jednu sliku: pamtim da je jednom neki lik u kantini Filozofskog fakulteta na kojem sam studirao poprilično uvjerljivo na akustičnoj gitari odsvirao njihovu pjesmu „Budi moja voda“. Pridodat ću ovome još da me jedan dragi frend iz srednje škole svojedobno upozorio kako je „Lopov Jack“ odlična stvar. I naravno, bio je u pravu. Pamtim još da mi je odličan bio i onaj Urbanov duet s En Faceom u pjesmi „S dlana Boga pala si“, te me ujedno i natjerao da kupim kazetu dotične gupe na kojoj nažalost nisam našao osim toga ništa posebno zanimljivoga. No, sada kada gledam s vremenskim odmakom, sve sam sigurniji da je u onom samom startu kada se Laufer pojavio nekako imao sve potrebne naznake super-grupe. U prvom planu bio je naravno odličan Urbanov vokal koji je bio na tragu tada (a i kasnije) nedostižnog Milana Mladenovića (iz grupe EKV) kojega je dobar dio tadašnje riječke scene vjerojatno uzaludno pokušavao dostići, ali u bendu je bila zamjetna kreativna, vrlo upečatljiva solo gitara Vlade Simčića Vave te uistinu nevjerojatna ritam sekcija u kojoj je ključna bila uloga Alena Tibljaša, bubnjara i menadžera čak i danas mnogih vrlo bitnih bendova.

Prva ploča u ovom dvostrukom LP izdanju sluša se u jednom dahu. Naime, izmjenjivanje različitih stilova od rokerske „Svijet za nas“ i „Ljubav kao heroin“ pa preko onih funky stvari razlomljenih s nekoliko akustičnih „laganica“ jednostavno nam ne ostavlja prostora za monotoniju, tim više što se na ploči, kao iz čaše u čašu, skladno prelijevaju jedna u drugu. Da, lijepe su i bas dionice kako na pjesmi „Funkomatic“ tako i one melodijske na progresivnoj stvari „Jedini što zna“.

Na prvoj strani druge ploče nalazi se pet stvari koje je Laufer odsvirao na Radio Rijeci u ono vrijeme vrlo popularnoj „unplugged“ inačici. Ne želim otkrivati toplu vodu, ali pripomenut ću da je najvjerojatnije Clapton prvi isfurao taj oblik izvedbi pjesama na MTV-ju (a čak i ako nije, njegov je koncert svakako bio najpopularniji) i stvar se poprilično isfurala tijekom devedesetih (Mariah Carrey, Nirvana, Alice In Chains, Rod Stewart...). Spika se vrtjela oko akustičnjaka i klavira s nekim eventualno laganim bubnjem i akustičnim basom. U ovome slučaju, možemo čuti Lauferovu svirku na akustičnjaku i klaviru. Pri tome, sve zvuči spontano i kao zafrkancija, a na momente kao neko traženje (primjerice u pjesmi „Lopov Jack“), no ima ovdje i blistavih momenata kao što su oni, recimo, u pjesmama „Svijet za nas“ i „Moja voda“. Naravno, ova je druga i onako zamišljena kao poluakustična pa nas i ne mora fascinirati u ovoj izvedbi, ali prva svakako da.

Na ploči se uz sve tekstove pjesama koji su napisani rukom te usto grafički atraktivno riješeni uz ponešto crteža (RI print Foto i design Edwin) nalazi se i tekst Bojana Mušćeta o Lauferu s naslovom „Trijumfalna Lauferova offenziva“. Međutim, ono što je vjerojatno najintrigantniji dio ovoga izdanja jest upravo D strana ploče, jer se na njoj nalaze tri live verzije „Lauferovih“ pjesama. Prva je „Funkomatic“, snimljena na Fiju Briju 3 u Domu sportova koja je prvotno objavljena na kompilacijskom albumu „Fiju Briju 3“ u izdanju Croatia Recordsa, a druga je „Jedini što zna“, snimka s koncerta u Uljaniku (12. VIII. 1994.). Obje su odsvirane i snimljene perfektno te su pravi dokument jednog izvrsnog benda u njihovom najjačem izdanju. „Sve je laž“ snimka je s Hvara (30.VII.1994.) i nažalost je objavljena u nešto mutnijoj produkciji. Uz pomalo šupljiji zvuk bubnja možemo ipak razaznati odličan wah-wah na gitari, stameni bas i Urbanov fantastičan vokal.

Oprema ploče sasvim je kvalitetna i po tom pitanju izdavač si je svakako dao truda. No ipak, manje zbog sadržajnih, a više radi produkcijskih poteškoća (posebno na drugom vinilu), ocijenio bih ovaj diskografski uradak s čvrstom četvorkom. Složit će se mnogi, prvijenac Laufera možda i nije „The Best off…“, ali svakako nije daleko od toga te je kao takav vrijedan pažnje i sukladno tome zaslužio je biti sastavni dio zbirke svakog temeljitijeg rock diskofila.

Hits 223
The Best Off... (2xCD reizdanje 2010.) « The Best Off... (2xCD reizdanje 2010.) Laufer Albumi Kronologija