Vrsta New Wave / Punk rock
Dodano Petak, 29 Ožujak 2019
Broj diskova 4
Edition date Siječanj 2019
Etiketa Dallas Records
Tags Dallas Records Paraf

Dallas Records objavio je ekskluzivnu diskografsku kolekciju, četverostruki box-set ''Sabrana djela 1976.-1987.'', koji sadrži albume sastava Paraf, legendi riječke punk-rock scene. Remasteriranim studijskim albumima ''A dan je tako lijepo počeo'', ''Izleti'' i ''Zastave'', koji sadrže i bonus pjesme, pridodan je i ''Paraf Live'', dosad neobjavljeni album sa snimkama uživo iz posljednje faze djelovanja kultnog riječkog benda. Upravo je tako nakon više od četrdeset godina od nastanka grupe autorski materijal Parafa prvi put objavljen na CD formatu. Zasluga je to Gorana Lisice Foxa, njihovog menadžera, producenta, promotora, organizatora koncerta i prijatelja, koji se uvijek računao kao pridruženi član grupe. Box-set donosi sve originalne snimke koje su izvorno objavile dvije ljubljanske diskografske kuće početkom osamdesetih, a koje su dugo bile zanemarene. Kada su Parafi zauzeli pozornice, već je počelo rasti nezadovoljstvo u bivšoj državi, ali oni nisu samo odgovarali na političko, ekonomsko i društveno stanje na ulici i u republici, već su predstavljali kolektivni odgovor na raspadnuti svijet. Prednjačili su u mnogočemu, od toga da su bili prvi hrvatski punk bend i drugi u cijeloj Jugoslaviji do toga da je Vim Cola postala prva frontwoman novovalne scene.

''Moj život je bezveze otkad su me rodili/Nisam tome ja kriv, nego moji roditelji/Moj život je novi val'' dio je teksta pjesme ''Moj život je novi val'', jedne od njihovih prvih autorskih, objavljenoj na singlici ''Rijeka/Moj život je novi val'', no Republička komisija za šund ocijenila ju je djelom sumnjive umjetničke vrijednosti i dodatno ju oporezovala, stoga je ploča odmah u startu bila skuplja od ostalih. U časopisima koje su dobivali iz Velike Britanije, Valter Kocijančić, Zdravko Čabrijan i Dušan Ladavac Pjer čitali su o punk pokretu i izuzetno energičnoj glazbi koja ima samo tri akorda iako je nigdje nisu mogli čuti. Dok je do njih stigla prva punk ploča iz zapadnog svijeta, oni su već stvorili svoj stil. Njihov pristup bio potpuno neprikosnoven, bestidan i dotad posve nov na našem području. Naslovnicu prvog albuma ''A dan je tako lijepo počeo'' Komisija je također zabranila, stoga je nova napravljena u hipu i s nedovoljno uloženog truda, a najpopularnija pjesma ''Goli otok'' nije ni smjela završiti na ploči iako je bila najpopularnija na njihovim koncertima. Ovo izdanje sadrži njenu koncertnu verziju iz Pule 1979. i zasigurno je važan glazbeni dokument prvog razdoblja benda. ''Narodna pjesma'' sa svojim ciničnim ulagivanjem policiji postala je punokrvni punk klasik. Ključ njihove glazbe jednostavno je glasno i mahnito brzo sviranje elementarnog rock & rolla. Oni ne mijenjaju strukturu ili namjeru pjesme, oni je jednostavno čine glasnijom i bržom. Uz koncertne snimke i verzije pjesama sa prve singlice pojavljuje se i ''Živjela Jugoslavija'' kao alternativna verzija, što samo učvršćuje konačni dojam o kompaktnosti njihovog prvog diskografskog izdanja kao jedne savršene 33-minutne cjeline. Album je također označio kraj jednog razdoblja jer Valter Kocijančić napušta bend, stoga se dolaskom Pavice Mijatović (Vim Cole) neminovno mijenja smjer kojim će Paraf nastaviti.

S novim valom na vrhuncu, Parafi objavljuju 1981. novu ploču ''Izleti'' koju je najavio singl ''Fini dečko/Tužne uši''. Ona je bila progresivna u odnosu na prethodnu već ako samo pogledamo dizajn naslovnice. S novom pjevačicom i gitaristima, prvo Klaudio Žic, a onda Mladen Vičić, velik utjecaj na konačni zvuk zasigurno je imao klavijaturist Raoul Varlen čiji ih stil dublje gurnuo prema popularnijem glazbenom konceptu. Ovaj je potez bio poprilično nepredvidiv, no Paraf je već izgradio ime i članovi benda nisu željeli da sav prethodni trud padne u vodu. Njihova agresija u sviračkom stilu možda postaje sofisticiranija, ali tekstovi su i dalje poprilično direktni, dok poneki sadrže i dozu sablasnosti (''Ružan san''). Jednostavne i privlačne melodije usklađuju s ponešto disonantnim i minimalističkim aranžmanima (''Federico u bačvi'', ''Javna kupatila'', ''Nestašni đački izleti''), a Vim Cola balansira povremenu lirsku apstrakciju s gorčinom u izvedbi. Parafi su svoj punk srezali do suštine postigli puno koncentriraniji utjecaj. Neke pjesme su više ili manje jednostavne, ali opetovano slušanje dokazuje da je u većini slučajeva glazba pamtljiva i bez previše repeticija, a da njihova struktura zahtjeva samo malo više koncentracije. Svime time Parafi su samo proširili svoju bazu posvećenih fanova. Bonus ''Izletima'' su alternativne i demo verzije ''Nestašni đački izleti'', ''Mila majko viđu pčela'', ''Pobuna bubuljica'', kao i kultna ''Praznik'', dosad zabilježena samo na kompilaciji ''Riječki novi val''.

Posljednji studijski album, ''Zastave'' iz 1984., bez ikakve skromnosti njihovo je najvažnije izdanje. Gotovo proročkim albumom s tekstovima koji će tek postati zbilja devedesetih, Parafi su dosegli novu mračnu razinu. Dok je punk postao karikatura samog sebe, njihov glazbeni identitet je usredotočen na eksperimentiranje i proces – neprestano se preobražava. Prethodni albumi samo su utrli put revolucionarnim ''Zastavama'' koje su utjecale na glazbu, stil, politiku i inspiraciju cijelog niza bendova koji su došli iza njih. Parafovo promatranje društva puno je direktnije i nikad pesimističnije, ali u isto vrijeme, melodije su puno razvijenije, produkcija uglađenija, a aranžmani razmjerno potpuniji. Bonusi s albuma ''Zastave'' uključuju alternativne verzije istih skladbi iz drugoga studijskoga sessiona ''Divlja misao'', ''Nikad nikad nikad'', ''Zastave'' i ''Kada se oglasi'' te glazbu originalno snimljenu za dokumentarne filmove ''Metalci'' i ''Insert'', kao i nedovršeni demo nikad objavljene skladbe ''Platno široko''.

Parafi su se dokazali kao vodeći punk bend sposoban proizvesti mini-remek-djela od tri minute koja će trajati dugo nakon početne iskre. Oni mogu parirati svakom velikom punk bendu svjetskih razmjera, uz drsku tutnjavu, onako samovoljni, prenose brutalnu hrabrost koja je bila zajednička ostalim djelima koja su uslijedila. Žestokim sviranjem na površinu su izvukli iskonski punk rock, a njihova nepopustljivost samo se pojačavala s godinama. Slušajući ih danas, oni su još uvijek svježi, ali njihovo promišljanje o punk rocku je fascinantno i inventivno, te posebno zadivljuje njegova sloboda da izmisle vlastita pravila. Parafi ne samo da su se prometnuli u ikone koje su potakle izgradnju cijele jedne scene, nego su uz razvijanje vlastite reputacije počeli preispitivati ulogu koju bi pop glazba mogla imati u društvu. Baš kao što je Velika Britanija imala Manchester, Hrvatska je imala Rijeku koja je i danas grad s najbogatijom rock ostavštinom, kulturom koju je i Paraf pomogao graditi prije 40 godina.

Ivana Lulić

Hits 4733