Broj diskova 544
Edition date Rujan 2016
Etiketa Profil knjiga
Catalog Number 9789533135304
Edition details objavljena: 27.9.2016.; urednica: Adriana Piteša; prevoditeljica: Lada Furlan Zaborac; broj stranica 544; uvez: meki; mjere: 23 x 15 cm;
Tags Bruce Springsteen Profil knjiga Lada Furlan Zaborac Adriana Piteša

Još na prvu vijest da Boss piše autobiografiju postao sam iskreno nestrpljiv. I nije to nekakva floskula ili "forced start", već posve razumljiva reakcija kad se uzme u obzir sve ono što krasi lik i djelo ovog nezaobilaznog rock-autora. Bruce Springsteen je, naime, bio i ostao jedna od rijetko "prozirnih" ličnosti popularne kulture, jedan od onih "kojima se vjeruje", gotovo bez zadrške, jedan od onih čija iskrenost i trajno nevina zanesenost onim čime se bave ne ostavlja mjesta sumnjama u to što nam nude kao glazbu i stav, kao notu i riječ. To je ono što je srčanog rokera iz katoličke obitelji iz New Jerseyja dovelo do "budućnosti rock 'n' rolla", do Bossa, do... ljudine, da se izrazim po naški. I kako onda drukčije dočekati i popratiti autobiografiju iskrenog glasa svoje domovine, odanog glasnogovornika i najnižih slojeva društva čak i nakon toliko napunjenih stadiona i bankovnih računa, radnika koji i nakon toliko desetljeća djelovanja, turneja, svevremenskih albuma i pjesama "što znače" odrađuje maratonske koncerte kao znojnu esenciju rock 'n' rolla?

"Born to Run" nam nakon iscrpne biografije iz pera Davea Marsha, "Dva srca", u hrvatskom prijevodu (odličan posao odradili Lada Furlan Zaborac i Dražen Čulić) dolazi istovremeno kad i u svijetu, što ovu knjigu već samo po sebi čini senzacijom, ali kad među njezinim koricama otkrijete retke koji spomenutoj "prozirnosti" njezina junaka i potpisnika daje nove slojeve, pojašnjenja i fusnote jednim živim jezikom, vidno proživljenim narativom punim duha i žara i iznenađujućim (ili možda ipak ne?) osjećajem za detalj, dobivamo uistinu pravu literarnu senzaciju, trijumf Springsteenova spisateljskog dara koji – sada je posve očito – prati njegovu neporecivu glazbenu (rokersku) energiju. Na preko 500 stranica, u tri dijela što pokrivaju djetinjstvo, odrastanje i ranu fazu karijere, zatim ključno kreativno razdoblje od sredine sedamdesetih do kraja osamdesetih te naposljetku zrel(ij)e godine, autobiografija nazvana po pjesmi koja je obilježila Springsteenovo stvaralaštvo razotkrit će i zadnje nepoznanice autentičnim pripovijedanjem neopterećenim zasluženom slavom ili shvatljivom umišljenošću.

Da, naprosto fascinira lakoća kojom Springsteen prepričava svoju priču, sugerirajući da je i sam iznova proživljava i propitkuje, traži odgovore na neka pitanja koja ga cijelo vrijeme kopkaju ili na koja je sam sebi dosad davao isuviše brzoplete ili površne odgovore. Taj dječak je na prvim stranicama knjige tu pred nama, sa svojom dramom odrastanja u gradiću Freeholdu, uz baku s kojom je bio posebno povezan i s ocem kojem kao jedino muško dijete nikada nije bio dovoljno dobar i zbog čijeg je alkoholizma dosta dugo zazirao od pića, mali katolik koji je od svoje religije od ranih dana bježao, ali negdje usput spoznao da je "negdje duboko u sebi još uvijek dio tima". Dječak koji je rano postao samostalan, naučivši se probijati kroz život beskompromisan u onom što voli, a dovoljno ponizan da cijeni vlastite korijene. Mladić koji radom i entuzijazmom kroči gotovo neprimjetno prema slavi. Pripovjedač koji nikad ne ispušta iz vida kutke iz kojih je potekao i u čijim se sjenama oblikovao, svoje Freehold, Asbury Park, New Jersey... Slobodnjak koji je morao osjetiti zov braka i očinstva, domoljub koji nije mogao ne čuti vojne veterane suočene s nerazumijevanjem i odbacivanjem domovine čijim su idealima, manje ili više stvarnim, dali svoje udove, duh i mladost. "Jednom katolik – uvijek katolik" koji je u napadu na New York vidio priliku za uznesenje, za obnovu, duhovnu i materijalnu, koja jedina može voditi prema istinskom oprostu i prepoznavanju bližnjega u svakom čovjeku. Veliki čovjek koji nije oslobođen svoga križa, stalno pod prismotrom podmukle depresije...

Na stranicama "Born to Run" ne otkriva nam se neki novi Springsteen, još manje mitski Boss – to je bez uljepšavanja onaj isti lik kojeg smo zavoljeli kroz nezaboravne pjesme, kroz predan rad i energiju kojom ta predanost isijava, kojem smo naučili vjerovati kad god se oglasi ili kad napiše novi važni stih. Način na koji piše o svojim prijateljima i kolegama iz E Street Band, o svojim bračnima dramama, o duhovnim posrtajima i stalno vrebajućoj depresiji ne može vas ostaviti ravnodušnim, baš kao što ćete se možda iznenaditi, a potom i uvjeriti u ispravnost nekih čvrstih odluka vezanih uz bend i vođenje karijere. Sva ona proturječja koja smo vezivali uz njega i ranije tu su u punoj živosti svojih korijena i razloga, samo ćemo ih manje gledati kao proturječja, a više kao autentičnu sliku iskrenog umjetnika koji poznaje svoja ljudska ograničenja i sebedarje stavlja iznad sebeljublja. Zato je on i kruti tradicionalist i gorljivi liberal, zato je rock-megazvijezda koja nikad nije probala droge, a čak je i alkohol bio rijedak. Zato je rušitelj svih brzopoteznih i često marketinški osmišljenih stereotipa o svijetu rocka. Zato s punim autoritetom može napisati kako je "odlazak na vrhuncu slave obično sranje" i zato ne može biti dirljivija izjava jednog stalnog bjegunca od religije kad kaže: "U katoličanstvu su postojale poezija, opasnost i tama koje su oblikovale moju maštu i nutrinu. U njemu sam pronašao svijet velebne i tegobne ljepote, fantastičnih priča, nezamislivih kazni i vječne nagrade. Bilo je to veličanstveno i dirljivo mjesto u koje sam se uklapao ili bio odgojen da se uklopim."

Ako je biografija "Dva srca" dala dubinski pogled izvana, Springsteenovo pripovijedanje najjasniji je pogled iznutra, pisan perom pokajnika i ponosnoga umjetnika, ponizne osobe i potpisnika velike, važne diskografije, čovjeka bolno svjesnog svoje nesavršenosti, ali i s makar donekle jasnim pogledom na svoja uporišta, na temelje koji ga drže baš kao što su ga desetljećima ranije iznijeli na svjetlo pozornice da svijetu podari svoje svjedočanstvo.

"Ljudi ne dolaze na rock-koncerte kako bi nešto naučili. Dolaze da bi se prisjetili nečega što odavno znaju i osjećaju duboko u sebi." Tako piše Boss u sedmom desetljeću svoga života. Ova knjiga je u tom kontekstu njegov osobni rock-koncert.

Hits 1568