Length 45:21
Edition date Ožujak 2022
Etiketa Nuclear Blast
Catalog Number NB6307-1
Edition details objavljeno: 4.3.2022.; snimatelj, mastering i inženjer: Jonas Kjellgren, snimano: 2021.
Tags Sabaton Nuclear Blast Jonas Kjellgren

Epic i power metal su podžanrevi metala koji se bave povijesnim temama, nacionalnim mitovima, kraljevstvima, bitkama i ratovima. Tako se i Sabaton, power metal bend koji se uz njemačke Helloween i Blind Guardian te britanski DragonForce ubraja među četiri najpoznatija power metal benda u svijetu, na svojoj novoj ploči ponovno bavi tematikom Prvog svjetskog rata. Inače, potječu iz Faluna, švedskoga grada osrednje veličine, koji je nekoć bio poznat po ležištima bakra, a danas, eto, heavy metalu. Do sada su objavili 10 studijskih albuma među kojima se kvalitetom svakako ističe konceptualan album „Carolus Rex“ (2012.), koji je govorio o usponu i padu švedskog kraljevstva. Osim u Švedskoj, ostvario je izrazito zapažen uspjeh i u Poljskoj te mnogim državama Srednje i Sjeverne Europe.

I prethodni studijski album Sabatona „The Great War“ (2019.), bavio se tematikom Prvog svjetskog rata i bio je izuzetno dobar. Poharao je ljestvice u Njemačkoj, Švedskoj, Austriji, Finskoj, u Ujedinjenom Kraljevstvu ostvario vrlo dobro 11 mjesto, dok je u SAD-u nekako ipak osrednje primljen. Možda im je ostalo pjesama viška, a možda su željeli ponoviti isprobanu formulu uspjeha pa su tako i ovaj, najnoviji, s naslovom „The War to End All Wars“ posvetili nekim epizodama Prvoga svjetskog rata. Na njemu je 11 pjesama, a odsvirali su ih u svojoj standardnoj postavi: Joakim Brodén (vokal i klavijature), Pär Sundström (bas), Chris Rörland i Tommy Johannson na gitarama te Hannes Van Dahl na bubnjevima.

Od kraja listopada prošle godine pa do službenog dana objavljivanja albuma početkom ožujka, izdali su četiri najavna singla. Prvi od njih, „Christmas Truce“ na dodjeli nagrada Global Metal Apocalypse 2021. bio je nominiran za glazbeni video godine te je osvojio drugo mjesto. Kasnije singlice s ovoga albuma bile su "Soldier of Heaven", "The Unkillable Soldier" i „Race to the Sea".

No, krenimo redom… Sasvim logično, album otvara pjesma „Sarajevo“, priča o atentatu na prijestolonasljednika Franju Ferdinanda, što je bio izravan povod za početak Velikoga rata. Pjesma je dostupna samo u fizičkoj i digitalnoj verziji History Edition albuma. Uvodni govor (kao i završni) pripovijeda Bethan Dixon Bate, nagrađivana britanska glumica ugodna glasa koja nas uvodi u priču: „desetljećima Austro-Ugarska imala snažan utjecaj u srcu Europe i kako je počivala na miru i stabilnosti…“ O ovoj interpretaciji bi pravi povjesničar mogao napisati barem nekoliko znanstvenih članaka, kao i o ispravnosti kasnijih faktografskih detalja o tijeku proglašenja rata, ali s obzirom da je ovo samo power metal album neću ulaziti u takve detalje. Konstatirat ću da je otvaranje albuma izuzetno moćno, upravo zbog te kombinacije naracije glavnog ženskog vokala i snažnih muških pratećih koji izvikuju govore kako je to rat koji će završiti sve ratove. Gitare se isprepliću, ritam se ubrzava, a potom se sve smiruje u jednu solo dionicu u stilu Mike Oldfielda.

Druga pjesma „Stormtroppers“ govori o istoimenim specijalnim postrojbama Njemačkoga Carstva i pojavi Blitzkriega. Kreće kao žestoka i brza s jednom efektnom pauzom po sredini, kada pjevaju prateći vokali čiju dionicu ponavlja i solo gitara te nakon toga izuzetno lijepom solom dionicom. Izuzetno je dopadljiva „Dreadknought“, pjesma o tipu ratne krstarice i bitki kod Jyllanda, najvećoj pomorskoj bitki Prvog svjetskog rata, glazbeno gledano zbog ritmički teže izvedivog uvodnog dijela i pjevnog refrena. I ovdje imamo jedan lijepi, čisti solo u stilu Joea Satrianija. "The Unkillable Soldier" slavi Adriana Cartona de Wiarta, britanskog časnika belgijsko-irskog podrijetla. Bio je Odlikovan je Viktorijinim križem, najvišim vojnim odlikovanjem koje se u raznim zemljama Commonwealtha dodjeljivalo za hrabrost u "suočavanju s neprijateljem". Adrian je sudjelovao u Burskom, a potom i Prvom te Drugom svjetskom ratu. Tijekom borbi bio je pogođen u lice, glavu, trbuh, gležanj, nogu, kuk, čak i u uho, oslijepio je na lijevo okom, preživio je dvije avionske nesreće, a iz logora za ratne zarobljenike izvukli su ga kroz neki tunel. Sam sebi otkinuo je prste kada ih je liječnik odbio amputirati. Prisjećajući se svojih iskustava u Prvom svjetskom ratu jednom je napisao da je "iskreno uživao u ratu". I to je jedna odlična stvar koja je pratiteljima Sabatona poznata od ranije, jer je, kao što sam već napisao, objavljena kao singl.

"Soldier of Heaven", posvećena je događaju koji se dogodio na Talijanskom bojištu, a koji je poznat kao „Bijeli petak“. Tada je snježna lavina pogodila austrougarske vojarne na planini Marmolada te usmrtila 270 vojnika. Zbog mekanih uvodnih klavijatura glazbeno odudara od ostalih pjesama i slabiji mi je moment ovoga albuma. Iduća "Hellfighters" posvećena je američkoj 369. pješačkoj pukovniji koju su zvali Harlem Hellfighters. Žestoka je to, snažna stvar, koja je ponovno album vratila u onaj zdravi power metal okvir te zvuči kao osvježenje u odnosu na prethodnu. Pjesma "Race to the Sea" govori o Albertu I. belgijskom kralju koji se zajedno s belgijskim vojnicima borio u bitki kod Ysera 1914. godine. I ova je poznata od ranije, ima pjevni refren, snagu, zanimljiv solo, promjene ritmova i nije ni najmanje dosadna. „Lady Of the Dark“ započinje zamršenim ritmom na bubnjevima, koji su u stvari okosnica ove pjesme koja je posvećena Milunki Savić, koja se borila u srpskoj vojsci od 1912., dakle Balkanskih ratova pa do kraja Prvog svjetskog rata. Premda su joj nudili da nakon rata preseli u Francusku i živi ugodno od njihove mirovine, odabrala je ostati u Beogradu gdje se zaposlila u pošti. Zanimljiv je i njezin kasniji životopis, ali nije tema ove priče. U svakom slučaju, jedna je od heroina Prvog svjetskog rata i Sabaton joj je s pravom posvetio jednu sasvim lijepu pjesmu. "The Valley of Death" pjesma je posvećena bitki kod Doriana (1917.) koja se vodila između Britanaca i Bugara s ciljem proboja toga dijela bojišta. Svjesni U. K. ljestvicu najvjerojatnije neće nikada osvojiti, ako ništa drugo Sabaton je ovom pjesmom osigurao niz uspješnih koncerata u Bugarskoj.

Pjesma „Christmas Truce“ opisuje najganutljiviju epizodu Prvog svjetskog rata kada su na Božić 1914. na Zapadnom bojištu britanski i njemački vojnici, podjednako razdvojeni od obitelji i osamljeni, igrali nogomet, razmjenjivali cigarete te si čestitali Božić. Opisivao je taj događaj svojedobno i Paul McCartney u onoj pjesmi „The Pipes Of Peace“, ali ovo je jedno sasvim drugačije viđenje. Logično je da to bude izbor pjesme koju bismo uvjetno rečeno mogli nazvati najlaganijom pjesmom na albumu, jer se bavi tematikom doživljavanja rata iz perspektive maloga čovjeka. Glazbeno je razrađena do najmanjega detalja: od uvodnog klavira, preko silovitih ritam gitara, ženskog pratećeg vokala, s opet pjevnim refrenom i lijepim solom. I konačno, album završava pjesmom "Versailles", mjestu u kojemu je Njemačka potpisala bezuvjetnu predaju. Pripovjedačica zaključuje priču o Prvom svjetskom ratu, kao ratu koji je trebao završiti sve ratove, ali kako kaže, ne za sve „jer za neke rat nikad nije završio, niti će ikada u potpunosti zamrijeti; on će se razvijati, promijeniti i vratiti, prije nego što mislimo…“

Sve u svemu, Sabaton je objavio još jedan kvalitetan album. Glazbeno možda i ne u potpunosti savršen, ali koji je zbog teme upotrebljiv i u edukativne svrhe. Pri čemu ga ipak treba koristiti oprezno jer mu nedostaje multiperspektivnosti. Logičan nastavak bilo bi napraviti album o Drugom svjetskom ratu. A u tom pogledu naći će se pred još većim izazovom.

Hits 1439