Dodano Ponedjeljak, 13 Rujan 2021
Length 1:03:35
Edition date Rujan 2021
Etiketa Croatia Records
Edition details objavljeno: 10.9.2021.; mix i mastering: Goran Martinac; izvršna producentica: Lidija Samardžija; producent: Urban; likovno oblikovanje: Tomislav Torjanac
Tags Croatia Records Urban & 4 Damir Urban Goran Martinac Lidija Samardžija

Damir Urban, pjevač i kantautor, na hrvatskoj je rock-sceni prisutan već gotovo četiri desetljeća. Stariji ga pamte kao frontmena sastava Laufer, jedne u nizu grupa tadašnje snažne riječke novovalne scene. U početku prisutan tek na nekim kompilacijama i koncertima, Laufer je tijekom desetljeća postojanja snimio tek nekoliko albuma i EP-a. No, njima je uspio pokazati žestinu, inventivnost i nježnost - osobine koje će postati okosnica kasnijeg Urbanovog stvaralačkog rada. Mlađima je poznatija Urbanova solistička karijera koja je otpočela odmah po razlazu grupe.

Već prvi studijski album „Otrovna kiša“ (1996.) u čijoj su realizaciji pomogli Urbanovi prijatelji (Ljubo Silić, Marko Bradašia, Roland Fraisais i Vedran Krizan) ostavio je dobar dojam na publiku, a i na kritiku što su potvrdile zapažene nominacije za nagradu Porin. No, veći je uspjeh ostvario drugi Urbanov album „Žena dijete“ (1998.) koji je autorski i produkcijski bio još kvalitetniji. Stoga ne čudi da je osvojio Porin za najbolji album godine, brojne nagrade Crni mačak, te da su ga glazbeni kritičari jednoglasno proglasili albumom desetljeća.

Otada je prošlo mnogo godina, tijekom kojih je Urban sa svojom četvorkom snimio nekoliko studijskih albuma („Retro“, „Hello“ i „Mamut“), live-albume („No mix! No sex!“ i „Live 2015“), EP Kundera i nekoliko singlica. Komercijalni uspjeh albuma „Žena dijete“ Urban nije ponovio, ali mu vjerojatno to nije bio niti osobni cilj i zadatak. Glazbeno se razvijao dalje i istraživao razne žanrove: od alternativnog i art rocka, preko IDM i pop-rocka pa sve do aranžmana koji su uključivali bogatu orkestralizaciju i zborove.

Prošli studijski album pod naslovom „Mamut“ Urban je objavio prije osam godina, a prije dvije godine izišao je album kojega je snimio sa Zagrebačkom filharmonijom. Stoga se s nestrpljenjem očekivao njegov novi studijski uradak. Uzgred budi rečeno, Urban & 4 vrhunski su live band koji svojom kvalitetnom izvedbom i interpretacijom te Urbanovoj komunikativnosti i iskrenosti, stvaraju odličnu atmosferu i nezaboravne koncerte. Ali zbog sveukupne žalosne situacije povezane s COVID-om 19 i zabranom javnih okupljanja, Urban & 4, kao i ostali bendovi, nisu nastupali preko godinu dana. Tijekom toga razdoblja, vjerojatno su se u Urbanu razvijale ideje koje je tijekom ovoga ljeta uspio sabrati i objaviti kao novi, dvostruki album pod naslovom „Lipanj, srpanj, kolovoz“.

Šesti studijski album Damira Urbana objavljen je prošloga petka i sadrži čak 17 pjesama. Materijal svojom dužinom jedva prelazi sat vremena i tehnički gledano sasvim bi glatko stao na samo jedan nosač zvuka, ali s obzirom da je koncipiran kao prikaz dvaju lica ovoga autora, tematski je pa i fizički razdijeljen u dva dijela, odnosno na dva kompakt diska. Dio pjesama Urban je snimio sa svojom pratećom četvorkom, a dio sam, koristeći pritom ponajviše akustičnu gitaru. Na taj način otvorio je jedan nov intimni, introspektivan pristup koji mu je poslužio kao dobar okvir za pripovijedanje običnih i neobičnih priča.

Prvi CD otvara pjesma „Sama“ za koju je Urban napisao i glazbu i tekst. Pjesma je lijepa, emotivna, s laganom ritam gitarom u pozadini koja podsjeća na onu iz pjesme „Krletka“, uz dodatak ostalih instrumenata te na kraju i pratećih vokala otpjevanih u stilu Kings Of Leon. Premda je zamjetno da je Urban ovdje napisao vrlo kvalitetne stihove s mnogo slika (primjerice: „Prevrnuta gnijezda ptica ne vraćaju na stabla, već grade ispočetka nova i snažna…“), Urbanova vokalna interpretacija neopisivo podsjeća na ono što obično radi Massimo. Srećom, već je iduća pjesma „Dobar znak (Talijaneza)“ više u Urbanovom stilu: dopadljiva, jednostavna, optimistična i pjevnog refrena. „Kavez nije dom“ svojim akustičnim uvodom podsjeća na ono što je Urban radio s Lauferom, no kasnijim aranžmanom, posebno pratećim vokalima, sve više zvuči kao neka Gibonnijeva pjesma. U izradi aranžmana za iduće dvije pjesme Urban je surađivao sa Sandijem Bratonjom. Pjesma „Gnjurac“ očekivano je ribarsko-mornarskoga ugođaja, a „Male dame“ ritmična je i uhu ugodna, lagana pjesma. Pjesma „Div“ aranžerski napravljena uz pomoć Ante Gela, snažna je poput njezinog naslova, a s idućom „Kućom sjećanja“ vjerojatno će se mnogi moći poistovjetiti. Među devet pjesama na prvom CD-u uvrštene su i neke koje su nam kao singlice poznate i od ranije, a to su upravo posljednje dvije - „Iskra“ i „Pseća oluja“. Kada budete prvi puta slušali nov Urbanov album ove će pjesme zvučati kao najbolji dio njegova prvoga dijela, ali to je samo zato što ove prethodne pjesme treba temeljitije poslušati.

Drugi kompakt disk ima podnaslov “Zapisi” i sadrži osam pjesama. Mračniji je, zahtjevniji, ali osobno mi je draži od prvog dijela. Nakon instrumentalnog uvoda pod naslovom „Organ intro“ čiji je autor sam Urban, kreće još jedna pjesma koja podsjeća na Massima, a to je „Gdje god bila ti“ koju ne preporučam slušateljima alergičnim na emocije koje prelaze u patetiku. „Susjed“ je odlična indie pjesma s dobrim tekstom o tužnoj sudbini malog čovjeka, a „Duža riječ“ plijeni jednostavnošću iskrenih emocija.

Zanimljiv je motiv ptica koje se provlače kroz cijeli novi album Damira Urbana. Ptice svijaju gnijezda, zalijeću se u prozore, one su gnjurci, simboliziraju ženu, slobodu… Stoga i ne čudi da u pjesmi „Biram ptice“ Urban kaže: “Ovaj je svijet sve više nalik paradi / Budućnost odlazi uz trube / Što jači zvuk da eho prekrije muk / Biram ptice, a ne ljude / A tvoj glas planine razmiče / I more ugledam…“. Možda svojim odabirom objašnjava impresioniranost ovim dvonožnim, toplokrvnim kralježnjacima. Draga mi je pjesma „Vještac“, s motivom zvižduka u stilu Ennia Morriconea, dubokim mumljanjem kao pratećim vokalom, akustičnom, western, ritam-gitarom te sve podsjeća na Nicka Cavea i Johnnyja Casha. Logičan nastavak je pjesma „Nitko osim nas“, ganutljiva ljubavna priča sredovječnih samaca, aranžerski zanimljiva s gitarom, ponešto gudača i trubom u pozadini. Cijeli materijal u skladnu cjelinu zaokružuje posljednja pjesma „Ludi Škarpa“, duhovita dosjetka o ribaru od kojega bježe ribe, koju glazbeno dopunjuje dječji zbor.

„Sedam dana dubokog oceana,
Ne želim potrošiti dragocjeno vrijeme,
Najbolje da odmah pođem.
Do viđenja, gospodine Škarpa!“

Vjerojatno je upravo gospodin Škarpa prikazan na upečatljivom omotu ovoga albuma, čiji je autor cijenjeni ilustrator i slikar Tomislav Torjanac. Podsjetimo, isti je autor likovnog rješenja prošloga albuma „Mamut“ za svoj rad dobio i nagradu Porin.

Urban je novim albumom „Lipanj, srpanj, kolovoz“ pokazao istovremeno svoju autorsku i izvođačku zrelost kao i sklonost eksperimentiranju. Možda se nakratko oprostio od imidža rockera, ali je ukazao na kreativnu širinu. Glazbeno, prva skupina pjesama aranžerski je razrađena do najmanjeg detalja, a druga - ogoljena do jednostavnosti i eksperimenata. Ono što je zanimljivo, obje Urbanove strane su potpuno funkcionalne. Pjesme okupljene kao dvodijelna zbirka ostavljaju mnogo prostora za raznovrsne koncertne izvedbe kako orkestralne, tako i s Četvorkom ili u nekoj unplugged verziji.

Interpretativno, Urban je sabrao razne utjecaje te ujedno i svoja dosadašnja iskustva. U potrazi za novim, u nekim se momentima udaljio od sebe sama, Urbana kakvoga poznajemo, ali je na taj način pokazao interes za istraživanje novih glazbenih prostora i jasno dao na znanje da nam u budućnosti još mnogo toga može pružiti. Sve u svemu, mogli bismo zaključiti da je novo Urbanovo izdanje vjerojatno najbolje što je napravio u posljednjih nekoliko desetljeća.

Hits 2045
Urban&4 & Zagrebačka filharmonija « Urban&4 & Zagrebačka filharmonija Urban & 4 Albumi Kronologija

Decapitated feat. Incantation, Nervosa, Kassogtha - nihilizam na najjače