Žanr Biografija
Edition date Srpanj 2023
Etiketa Rockmark
Catalog Number 9789538292316
Edition details uvez: meki, prijevod: Stjepan Vrečko, format: 24 x 15 cm
Tags Guns 'n' Roses Rockmark Stjepan Vrečko Mick Wall

Ovu recenziju treba početi s pohvalom i Rockmarku. Prvo zato što je uvrstio prijevod ove knjige u svoju izdavačku djelatnost. Drugo što su objavili preko 25 izdanja vezanih uz popularnu kulturu (najviše glazbu) i to u periodu od 2019 do danas. Time  su popunili jednu veliku prazninu u našoj izdavačkoj sferi. Ovakve knjiga zasigurno imaju svoju fanove i nadam se da će oni (fanovi) kupujući ova izdanja tjerati Rockmark dalje na nova, pa opet nova izdanja.

Pisac Guns N' Roses : posljednji od najvećih jest Mick Wall, engleski novinar (knjige, časopisi, radio, TV).  Wall je objavio 30-ak knjiga (nešto u suatorstvu) o rock i metal zvijezdama od 1984. do danas. Tako da ga neki smatraju najvećim živućim novinarem za rock i metal glazbu (barem za ovaj najkomercijalniji dio). Većina njegovih knjiga su biografije, što autorizirane, što neautorizrane. Istaknimo iz tog popisa smo neke poput Run To The Hills The Authorised Biography of Iron Maiden, (1998), Diary Of A Madman – The Official Biography of Ozzy Osbourne (1986);  Bono: In The Name Of Love (2005), Enter Night – Metallica: The Biography (2010), AC/DC – Hell Ain't A Bad Place To Be (2012), Black Sabbath: Symptom of the Universe (2013), Lou Reed: The Life (2013) … Foo Fighters: Learning to Fly (2015); Lemmy : The Definitive Biography, (2016); Like a Bat Out of Hell: The Larger than Life story of Meat Loaf (2017). Sve sami kapitalci, a i čini se kako je čovjek uistinu dobar u pisanju biografija. U prijevodu na hrvatskom imamo i njegovu knjigu When Giants Walked the Earth: A Biography of Led Zeppelin u izdanju Naklade Ljevak (2009).  Uz sve navedeno čini se kako su mu Guns and Roses jako važni. O njima i povezano s njima je objavio tri knjige Prvu davne 1991. (i možda najpoznatiju) Guns N' Roses: The Most Dangerous Band In The World. Axolovu biografiju W. Rose: The Unauthorised Biography objavljuje 2007. godine. Treba napomenuti kako se i zbirka njegovih tekstova objavljenih u Kerrang!-u nazvana Appetite For Destruction: Legendary Encounters With Mick Wall (2010.), što naravno jest povezano s prvim G N’ R albumom. Tu je i Guns N' Roses: posljednji od najvećih prvi put objavljene 2016. godine.

Guns N' Roses: posljednji od najvećih: potpuna biografija u hrvatskom prijevodu objavljena je prošle godine. Originalni naslov knjige jest Last of the Giants: The True Story of Guns N' Roses. Prijevod naslova je dobar, ali ga ovdje navodim kako bi se zapitali jesu li oni uistinu posljednji od najvećih? Jesu li Gunsi uistinu zadnji veliki svjetski rock bend? Jesu li oni koji su zadnji napravili veliki svjetski šušur? Jesu li Red Hot Chili Peppers i Nirvana ipak za milimetar manji od njih? Appetite for Destruction je prodan oko trideset miliona primjeraka, kao i Nevermind. Najprodavaniji RHCP album je Californication (1999). sa 16 miliona prodanih primjeraka. Teško je, a možda i nemoguće odgovoriti na to pitanje, ali Mick Wall pokušava dokazati ovom knjigom da su G N' R ipak zadnji veliki rock bend. Kako on to pokušava napraviti. Prvo dosta detaljno opisuje sve važnije (a ponekad i manje važne) događaje u povijesti benda. Počinje ab ovo od djetinjstva svih originalnih članova benda (Axl, Slash, Izzy, Duff i Steven), preko prvih njihovih susreta, do formiranja originalne postave. Neki podaci uzeti su iz knjiga koje su objavili Steve, Duff i Slash, što daje dodatnu vrijednost knjizi. Priča ne preskače nijedan važniji događaj, opisuje snimanja Appetite for Destruction pa detaljno o odlasku Stevena, Izzya, snimanju Use your Illusions, napornih turneja, raspada sistema, Axelovog lutanja s Chinese Democracy. Na kraju knjige priča je o ponovnom okupljanjem trojke iz originalne postave. Mik Wall sagledava razvoj benda i kroz poglede osoba koje su bile važne za bend, kao što je npr. Alan Niven. On je prvi profesionalni G N’ R menadžer koji je bio s njima 1986. to 1991., dakle iz vremena njihovog eksplozivnog uspjeha, pa sve do par mjeseci prije objavljivanja Use your Illusions. Tad ga je Axl izbacio iz benda. Kroz njegova svjedočenja se lako možemo uvjeriti kako je teško bilo voditi taj bend, a kako je najveći problem gotovo cijelo vrijeme bio Axl i njegove ljutne, depresije, eksplozivnost, prekidanje koncerata, odbijanje pjevanja i tako u nedogled. Preko Nivena dobivamo jedan insajderski uvid što se događalo u tim 'formativnim' godinama benda. Drugi važi izvor informacija koji nam daje taj insiderski izvještaj je menadžera Doug Goldstein, koji tvrdi da je sedamnaest godina bio menadžer G N' R-a (ne znamo uključuje li u to i vrijeme kad je bio pomoćnik Alanu). Ali u knjigi ima i nekoliko Dougovih priča o samom Alanu.

Osim zanimljivih izvora informacija, knjiga je zanimljiv jer nije samo priča o Axl Rosu (kako je to u nekim objavljnim 'biografijama') već se autor osvrće na svakog člana posebno. Tako se iznose i solo projekti originalnih članova benda.  Najviše se prati Slash jer je on imao najviše projekata: Slash Snakepit, Velvet Revolver…  O Velvet Revelveru je ispričana jako detaljna priča, kao da je autor smatrao kako je to jedan krak nastavka priče o G N' Ru. Kroz cijelu knjigu se ubacuju i opisi relativno nepoznatih događaja, kao što je npr. Goldsteinova uvjeravanje Slasha da ne objavi prvi album Slash Sankepit jer neće biti dobro prihvaćen od publike. U knjizi su iznesene i teorije zašto je bend, odnosno vodeća originalna trojka, na kraju prešla preko svih svađa i nesuglasica i ponovo zasvirala. Knjiga tu negdje i završava, uz priče o nekoliko njihovih povratničkih nastupa i Axlovoj turneji s AC/DC. Ima u knjizi nešto krivih i nešto nepouzdanih podataka, ali to je ipak svedeno na minimum.

Čini mi se kako, ipak, Mik Wall nije pouzdano odgovorio je su li G N'R  zadnji veliki rock benda na svijetu, ali u osnovni to nije ni bitno. Ovo je jedna pitka biografija za sve one koji se žele upoznati s pričom o uistinu velikom bendu koji je krajem osamdesetih poharao svijet. Osobno očekivao sam malo više. Ipak tome nije krivac sadržaj knjige, nego moja profesionalna deformacija, ali i čitanje na desetke knjiga iz serije „Popular culture and philosophy“. Knjigu je svakako bilo zabavno pročitati i dobra je. Topla preporuka svima koji vole glazbu. Pročitajte Guns N' Roses: posljednji od najvećih: potpunabiografija  i upoznajte se s jednim glazbenim fenomenom koji je žario i palio po ovoj našoj zemaljskoj kugli krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina dvadesetog stoljeća.

Bruno Ćurko

Hits 273
Kada su divovi hodali Zemljom: Biografija Led Zeppelin « Kada su divovi hodali Zemljom: Biografija Led Zeppelin Mick Wall Knjiga Kronologija